lauantai 16. helmikuuta 2013

Päivät 326-334, Jurismia

Hei,

ennen kuin meen muihin aiheisiin, niin sivuan tuota edellisessä postauksessa viittaamaani aseksuaalisuus-asiaa. Vaikka nimenomaan painotin, että käsitykseni mukaan kyseessä ei ole sairaus, niin eikös vaan yksi ihminen lähestynyt mua ja tuonut pällisteltäväkseni sairauden, joka kyllä kaikilta muilta oireilta sopisi täydellisesti muhun, mutta siihen kuului myös hauraat luut ja ainakaan tiedossani ei ole, että mulla ois hauraat luut ja multa ei oo koskaan mikään murtunut. Tosin en kyllä ole mittauttanutkaan, että mikä mun luuntiheys on ja hampaissa on ollut ehkä miljoona reikää elämäni varrella, mutta eikö se kerro enemmän syömistottumuksista kuin varsinaisesti luiden hauraudesta? 

No mene ja tiedä, jos joku muu on aseksuaali, eikä ole ok tilanteensa kanssa, niin voi googletella "hypoestrogenismi". Se kuulemma voi ilmetä jo lapsenakin ja aiheuttaa haluttomuutta ja esim. sen, että rinnat ei kehity (koska siihen ilmeisesti tarvittais progesteronia ja estrogeeniä). Täähän on mun tilanne. Vaikka oon läski, niin mä oon ihan lauta ja mun "rinnat" on samanlaiset kuin mitä olen nähnyt kuvia lihavien miesten "manboobseista". Ne on vaan läskiä, olematta tippaakaan "naisten rintojen" näköisiä tai muotoisia miltään osin.

Mielenkiintoista kyllä tuo ajatus, että multa oikeesti puuttuis sairauden takia mainitut hormonit. Tai no minipillereiden muodossa mä oon syönyt progesteronia jo vuosia (koska pidän siitä, että mulla ei ole ollut vuosiin kuukautisia), mutta estrogeeniä ei oo tullut syötyä. Siihen nähden, että mulla on hyvin miehiset luonteenpiirteet, sopis kyllä täysin kuvaan, että estrogeeni puuttuu. 

 

Mutta, oon ihan vasta oppinut hyväksymään itseni. Sen että oon henkisesti enemmän mies ja jostain syystä naisen ruumissa, sen että oon lauta ja että oon aseksuaali. En kyllä tasan mene testaamaan minkään sairauden olemassaoloa ja muuta itseäni "normaaliksi", kun oon vuosien henkisen työn jälkeen oppinut elämään epänormaaliuteni kanssa. Mun elämä on ihan fine just näinkin. Ja oon ammatissa, jossa tarvitaan just niitä henkisiä ominaisuuksia, mitä mussa just nyt sattuu olemaan. En voi ruveta typeräksi, epärationaaliseksi, ailahtelevaiseksi, tunteelliseksi, herkäksi tms. mitään muutakaan negatiivista paskaa, joka liitetään oikein "naisellisiin naisiin".

Noh, se siitä. Sitten muihin aiheisiin. Oulun päivät käy vähiin ja katselen näitä maisemia enää noin viikon ajan. Koska ei tiedä milloin seuraavan kerran näkee tänne jääviä ystäviä, käytiin viikko sitten lauantaina mun täällä asuvien oikisystävien kanssa laskettelemassa Isolla-Syötteellä. Myös mun veli oli mukana, kun autoon kuitenkin mahtui. Oli kyllä paras reissu pitkään aikaan ja kaikin tavoin aivan upea päivä. Liitetään sinne hyvien muistojen aarrearkkuun, jonka äärelle mä mielessäni aina silloin tällöin palailen. 

Muuten viime päivät on menneet tiukasti opiskelun parissa. Tuossa Asianajajaliitolta saamassani kansiossa on ollut tosi paljon uutta asiaa ja nimenomaan käytännön asiaa, johon mä en oo törmännyt koskaan oikeustieteellisen aikana, niin sen lukeminen on edistynyt 10 sivun tuntivauhtia. Ja kun kansiossa on nyt noin 500 sivua, niin voittekin laskea, että se on 50 tunnin työ lukea se läpi. Mä alleviivaan samalla, kun luen ja kirjoitan sitten alleviivaukset tietokoneelle muistiinpanoihin. Sitten kun mä oon lukenut alueen kaksi kertaa läpi, mä keskityn viimeisen koetta edeltävän 2 viikon aikana pelkästään opettelemaan ulkoa niitä muistiinpanojani ja tekemään harjoituskokeita. 

Kiinnostais varmaan teitäkin opetella ulkoa tuollainen 500 sivua...

Työtä mä teen nyt tuplasti verrattuna siihen, mitä mä yleensä tein oikeustieteellisessä tentteihin. Tämä siksi, että mun on ihan välttämätön pakko päästä tuo koe läpi, koska a) multa menee muuten oikeudet esiintyä oikeudenkäynneissä avustajana ensi vuoden alusta ja b) mun työnantaja maksaa mun kokeeseen osallistumisen (150 €), koska on tietenkin sen intressissä, että säilytän kelpoisuuteni hypätä oikeudenkäynneissä. Maallikoille tiedoksi, että tää on nyt varmaan ekaa kertaa Suomen historiassa, ku on voimassa sellainen laki, että siitä huolimatta, että oot oikeustieteen maisteri, et saa esiintyä oikeudenkäynnissä avustajana/asiamiehenä ellet ole joko asianajaja, julkinen oikeusavustaja tai luvan saanut lakimies (näin siis pääpiirteittäin, on tähän poikkeuksiakin, mutta ei teidän niitä tarvitse tietää). 

Homma on siis nykyään luvanvaraista ja käytännön muutos lakimiehille on, että nykyään kaikki ovat valvonnan piirissä ja joutuvat noudattamaan tiettyjä sääntöjä (jotka on tuossa kansiossa, 500 sivua sääntöjä!), kun aikaisemmin tilanne oli tämä vain asianajajilla. Tällä on haluttu ilmeisesti parantaa niin kansalaisten oikeusturvaa kuin myös helpottaa tuomioistuinten toimintaakin, ku sinne ei ihan kuka vaan epeli saa tulla taiteilemaan. Lisäksi laissa on säädetty, että ns. lupalakimiehet saa hoitaa vain tiettyjä juttuja ja toisiin tarttee aina olla asianajaja. Käytännössä tää tarkoittaa, että jos ylipäätään teet asianajoa, niin joudut liittymään Asianajajaliittoon heti, kun täytät ehdot (suoritettu asianajajatutkinto, 4 vuoden työkokemus ja moitteeton ja kunniallinen elämäntapa ja työskentelytapa). Minusta tää on käytännössä ainakin puoliksi asianajajamonopoli.

Noh, kun näitä vaativia tehtäviä tässä itsekin pitää tehdä taas ihan kohta, niin työnantaja halusi, että myös ulkoinen status vastaa ammattikunnan arvoa. Mä jouduin ostamaan salkun. Näyttääpi tältä:


Se on nahkaa ja se on törkeän iso. Sinne mahtuu ainakin mappi ja läppäri. Testasin tällä hieman tavallista mappia isommalla Asianajajaliiton kansiolla. 

Tulen kantamaan sitä todennäköisesti näin:


Mutta siinä on mahdollisuus myös olalla kantamiseen:


Tuon koon käsittää oikeastaan vasta tässä kuvassa, kun siinä on mun keho vieressä. Jopa mun sotanorsun mittasuhteissa oleva kehoni näyttää "normaalihkolta" tuon salkun kanssa. Nyt mä ymmärrän, ku iltalehdessä oli, että jotkut naiset yrittävät huijata itseään pienemmän näköiseksi käyttämällä isoa laukkua. 

Toinen minkä mä pitkän harkinnan jälkeen tein, oli kalenterin vaihtaminen tuohon Lakimiesliitolta saamaani. 

Tein tän aika pitkin hampain, kun pidin tosi paljon siitä edellisestä (partiossa käytettävän vaeltajan muistikirjan kannet). Mutta pakko se on, ku tuossa lakimieskalenterissa on paljon sellaista tietoa, mitä mä tuun tarvitsemaan jokapäiväisessä työssäni. Alkaen ihan käräjäoikeuksien yhteystiedoista, erilaisiin veroasteikkoihin ja määräaikojen laskentataulukoihin jne. Mietin hetken, että jos käyttäisin tuota työkalenterina ja sitä toista vapaa-ajankalenterina, mutta henkilöllä, joka on niin paljon kalenterin kanssa naimisissa kuin minä oon, se tuskin tulisi toimimaan. Joten tällä mennään. 

Elän nyt sellaista ajanjaksoa, että työjutut on tärkeysjärjestyksessä ekana ja niinpä mulla on tämä laihdutushomma nyt tauolla. Tai siis, että kun tulen kohta joutumaan työpäivien päälle opiskelemaan useamman tunnin lakia, en ota stressiä mistään muusta. Yritän toki katsoa, että syömiset ei aivan kuutamolle mene ja arkiliikuntaa tulee jatkossa enemmän, kun päivässä on ainakin 0,6 km kävelyä (kodista juna-asemalle ja takaisin). Ehkä se on lopputuloksena plus miinus nolla. Tai sitten tää painonhallinta vaan helpottuu, ku pitää olla taas poissa kotoa ainakin 9-10 tuntia päivässä. Mutta niin tai näin. Oon sellainen ihminen, että pystyn keskittymään 110 % vain yhteen asiaan kerrallaan ja nyt sen asian tarvitsee olla työ. 

Viime aikojen syömisiä:

Torstai:
- aamupala: 2 munan munakas, cheddarjuustoa
- lounas: kinkkukiusaus
- iltapala: luonnonjugurttia ja mansikoita, fetasalaattia

Perjantai:
- aamupala: 2 munan munakas, cheddarjuustoa
- lounas: kinkkukiusaus
- iltapala: luonnonjugurttia ja mansikoita, fetasalaattia

Lauantai:
- aamupala: 2 munan munakas cheddarjuustolla
- välipala: kuppi kaakaota ja laskiaispulla (Isolla-Syötteellä)
- lounas: kebabsalaatti, jälkiruokana kaakao (Isolla-Syötteellä)
- iltapala: mansikoita ja luonnonjugurttia
- illalla after skissä: 1 siideri

Sunnuntai:
- aamupala: 2 munan munakas cheddarjuustolla
- lounas: kinkkukiusausta
- iltapala: mansikoita ja luonnonjugurttia

Maanantai:
- aamupala: 2 munan munakas cheddarjuustolla
- lounas: kinkkukiusausta
- iltapala: mansikoita ja luonnonjugurttia

Tiistai:
- aamupala: mansikoita ja luonnonjugurttia
- lounas: 300 g savulohta, fetasalaattia
- iltapala: 2 munan munakas, fetasalaattia

Keskiviikko:
- aamupala: 2 munan munakas cheddarjuustolla
- lounas: 30 cm subi (teki mieli, vaikka vatsa ei kiittänytkään)
- iltapala: mansikoita ja luonnonjugurttia, fetasalaattia

Torstai:
- aamupala: 2 munan munakas cheddarjuustolla
- lounas: kaalipaistosta
- iltapala: mansikoita ja luonnonjugurttia, fetasalaattia

Perjantai:
- aamupala: 2 munan munakas cheddarjuustolla
- lounas: kaalipaistosta
- illalla: 200 g sipsiä, dippiä, irtokarkkeja (pitkästä aikaa kunnon leffamättö, jota tosin yritin paikkailla kävelemällä seuraavana aamuna 10 km tyhjällä mahalla, ajatuksena polttaa hiilarit saman tien hiiteen kehosta)

6 kommenttia:

  1. Jos kuukautisvuoto on ehkäisty lääkityksellä, niin tuskin kyse on estrogeenien puutteesta.

    Erään määritelmän mukaan aseksuaalisuus on toimintahäiriö silloin kuin henkilö itse katsoo sen häiritsevän elämäänsä. Luultavasti "normaalius" vaihtelee hyvinkin paljon elämäntilanteen mukana.

    Jos joku etsii tietoa hypoestrogenismista tai seksuaalisesta haluttomuudesta, niin alla olevilla linkeillä löytää englanninkielistä tekstiä:

    http://www.google.fi/#hl=fi&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&q=hypoestrogenism&oq=hypoestrogenism&gs_l=hp.3..0l2j0i30l2.1834.11305.0.11983.17.10.1.6.7.0.200.1513.0j9j1.10.0...0.0...1c.1.3.psy-ab.pj2uNqsGebY&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.42553238,d.bGE&fp=41e197bba55d5579&biw=1024&bih=606

    http://www.google.fi/#hl=fi&gs_rn=3&gs_ri=psy-ab&pq=hypoestrogenism&cp=40&gs_id=1hv&xhr=t&q=hypoestrogenism+sexual+aversion+disorder&es_nrs=true&pf=p&tbo=d&sclient=psy-ab&oq=hypoestrogenism+sexual+aversion+disorder&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=41e197bba55d5579&biw=1024&bih=606

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tarkoittaako se, että mulla teoriassa vois olla kuukautiset, sitä että mussa ylipäätään on estrogeeniä? Minipillereissä estrogeenia ei kuitenkaan ole yhtään. Mulla ei saa tulla estrogeeniä mistään lääkityksestä, koska mulla on ollut veritulppa. Tässä on syy, miksi ylipäätään syön minipillereitä, enkä e-pillereitä, joissa olisi sekä progesteronia että estrogeeniä.

      Poista
    2. Tuolta sivulta löytyy käppyrä, jossa näkyy hormonitasojen muutokset kuukautiskierron aikana: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuukautiskierto

      Käsittääkseni sinulla progesteronilla estetään lutropiinin (luteinizing hormone, LH) ja follitropiinin (follicle simulating hormone, FSH) vapautuminen ja näiden hormonien puuttumisen vuoksi sinulle ei tule kuukautisvuotoa. Jos ilman progesteronia kuukautisesi olisi vaivoinasi, niin voitaneen olettaa, että sinulla on estrogeeniä. Estrogeeneja ovat estradioli, estroni ja estrioli.

      En ole ihan varma voiko tuosta käppyrästä päätellä, että sinä olet jatkuvasti keltarauhas- eli luteaalivaiheesssa (luteal phase) - eli voisiko tuon perusteella päätellä, että estradioli tasosi olisi perustasosta kohonnut eikä laskenut.

      Poista
  2. Tarkistin progesteroniin liittyviä tietoja: Progesteronia ei saisi määrätä henkilölle, jolla on ollut veritulppa. Progesteronin pitkäaikainen käyttö voi johtaa amenorrhoea eli pillereiden lopettaminen ei välttämättä palauta kuukautiskiertoa. Pelkkä progestroni on sopiva imettäville äideille, iäkkäille ihmisille, ketjupolttajille sekä henkilöille, joilla on kohonnut verenpaine, vikaa sydämen läpissä, sokeritauti tai migreeni.

    Samasta lähteestä siis selvisi, että progesteronia voidaan määrätä estrogeenin kanssa tai ilman, joten vain progesteronia saavana sinun estrogeenitasosi voikin olla monimutkaisempi juttu, joka kannattaisi varmistaa lääkäriltä (tai ehkä apteekissa voisivat tietää). Pitääkö elimistö yllä jonkin tasoista estrogeenitasoa vai tarvittaisiinko siihen pillereinä nautittua estrogeenia?

    Joka tapauksessa löytämäni tiedon perusteella tuo pelkkä progestroni vaikuttaa sellaiselta lääkkeeltä, jota ei kannattaisi määrätä kuin yli nelikymppisille akoille tai imettäville äideille vain imetysajan ehkäisyyn.

    VastaaPoista
  3. Toi salkku on hieno! :) Mistä noita saa? Oliko pahan hintanen?
    Itellä saattaa tulla tarve jossain vaiheessa kans hankkia...


    T: Subsumptiokattila ;)

    ps. Tsemppiä liiton kokeeseen. Hyvin se menee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laukkukaupoista. Itse ostin tän Oulusta semmoisesta yrityksestä kuin Laukkumaailma. Hintaa oli lähemmäs 300 euroa, mutta kai tämä sitten kestääkin (paras kestää!) :D

      Poista