lauantai 2. maaliskuuta 2013

Uusi kotikolo

Hei,

nyt venyi kyllä suunniteltua pidemmäksi tämän blogin päivittäminen. Mutta oli tuossa hirveä hulabaloo. Viime viikon sunnuntaina pakkasin omaisuuteni kasaan ja maanantaina löysin itseni Helsingistä. Nyt on tapahtunut siis viikon sisällä mm. olen ajanut ensimmäistä kertaa elämässäni autolla Helsingissä (kauheaa! En tasan aja jatkossa kuin kauppaan ja kotiin.), olen muuttanut Kehä I:sen sisäpuolelle (asia, jota en uskonut koskaan tekeväni) ja olen aloittanut uudessa työpaikassa.  

Mulla ois tuossa 80 kuvaa, mutta jos nyt tekisin sellaista jaottelua, että tässä postauksessa esittelisin kotini, kun se kuitenkin perhettäni eniten kiinnostaa. Pitää jättää kulkuyhteydet, Hesa ylipäätään ja oman elämän ihmettelyt muihin postauksiin. No siis, koti. Lähdetään pihalta. 


Kirppu ja kirpun paikka on tuossa. Kirpulla on näemmä päivisin hieman yksinäistä. Mun parveke on tuo kuvassa näkyvistä parvekkeista keskimmäisin. On oikeastaan tosi jees nähdä auto ikkunasta, niin voi tarkistaa, että se on edelleen siinä. Esim. toissayönä mä heräsin puolenyön aikaan hirveään kaasutukseen, niin piti heti mennä tarkistamaan ikkunasta, ettei mikään uhkaa kirppua. Tästä kuvasta myös näkee, että talon päädyssä on mäntyjä, jee, ei ihan pelkkää betonihelvettiä. Itse asiassa mä näen ikkunastani 21 lähellä olevaa puuta (koivuja, mäntyjä ja kuusia) ja näen tuolla vähän alle 100 m päässä myös metsän. Kesällä on todennäköisesti tosi kivat maisemat, kunhan nuo koivut kehittää itselleen lehdet. 

Sitten sisälle. 

Eteinen. Katossa on jotkut ääntä vaimentavat levyt ja ne on tosi jees. Kuvassa vasemmalle puolelle jää kylpyhuoneen ovi ja sitä vastapäätä on oikealla vaatehuoneen ovi. 

Kylpyhuone. Se näyttää jostain syystä tässä kuvassa kämäsemmältä kuin se on. Mutta se on oikeasti tosi hyvä. Sinne mahtuu kaikki mitä sinne tarvitsee mahtua eikä siinä ole turhia neliöitä niin kuin edellisessä kylpyhuoneessani. Tuo suihkukaappi tosin on tosi pieni, mutta mä mahdun sinne just ja just, niin se nyt riittää tässä tilanteessa. Periaatteessa mä en tarttis tuota pyykkikoria, ku tuonne pyykkikoneen päällä olevaan kaappiin mahtuis pyykit. Koen kuitenkin helpommaksi tiputella vaatteita tuonne koriin, kuin äheltää sellaisia vetolaatikoita auki, niin pyykkikori pysyy.

Kylpyhuonetta vastapäätä siis vaatehuone. Ensin aattelin, että tässä on ihan liikaa tilaa, että eihän mulla edes ole noin paljon tavaraa. Sitten kuitenkin osoittautui, että mun häkkivarasto on tosi pieni, eikä sinne mahdu kaikki tavarat mitä mulla Oulussa oli häkkivarastossa, joten laitoin vaatehuoneen ylähyllyille muutamia tavaroita, mitkä oli ennen häkkivarastossa ja kyllä tuo sitten suhteellisen täyteen tulikin. Tässä on kahdella seinällä hyllyjä ja yhdellä seinällä tanko, johon saa henkareissa riippuvat vaatteet.

Kun eteisestä sitten perääntyy, näkymä on tällainen. Kirjahyllyt peittää ovelasti tuota keittiön liukuovea, joka on jostain syystä eri värinen kuin seinät. Nurkassa on mun iPod-telakka, mikä on läppärin lisäksi ainut tekninen vempele tässä isommassa tilassa. Kaksi tuikkua meni tuonne kirjahyllyn päälle, ku tässä ryökäleen asunnossa ei ole ikkunalautoja! Tästä kuvasta näkee muuten myös mun lattian. Se on tuon väristä puuta matkivaa laminaattia. Oikein piste iin päälle tähän mun "joka sorttia"-tyyliin (josta hankkiudun eroon, heti kun rahatilanne sallii). Nyt löytyy siis tuon värinen lattia, valkoista hyllyä, pyökin väristä hyllyä, työpöytä ja ruokapöytä koivua ja "kasvipöytä" tummaa puuta.

Nukkumisnurkka ja lukupiste. Mä en tiedä kuinka hyvin muuten hahmottuu näistä kuvista, mutta tässä isommassa tilassa mulla kiertää tavarat seiniä ja tuohon keskelle jää sellainen noin 2 metriä x 2 metriä tyhjä tila. No enpä ainakaan törmää mihinkään, kun liikuskelen täällä. Tää nykyinen järjestys on siinä mielessä jees, että nyt tuo sänky voi paikata puuttuvaa sohvaa. Eli jos mulle tulee kavereita kylään, yksi mahtuu tuohon nojatuoliin ja sitten loput sängylle. Aiemmin oli aika ankeaa istua aina kovilla keittiön tuoleilla. 

Työnurkkaus. Tuo nojatuoli on nyt aika lähellä tuota toista tuolia, mutta en mä koskaan istu tuolla työpöydän ääressä, jos mulla on kavereita kylässä ja itse en voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, niin en usko, että tää haittaa. Vihreä nappulakin tuossa kätevällä sijainnilla, että siinäkin voi istua tai sitten sen voi siirtää helposti nojatuolin eteen jalkojen alle ja maksimoida lukunautinnon. Tässä kuvassa myös havaitsee kaksi tän asunnon puutetta. 1) Kuka ihme laittaa putket tuohon? 20 cm sivuun, niin ois jäänyt tuonne verhon taakse. 2) Miksei tuolla ylhäällä ole sellaista lautaa edessä, että ei näkyisi nuo nipsut, millä verhot on kiinnitetty? Se ois paljon siistimmän näköistä, jos olisi sellainen lauta, mutta nyt on totuteltava tähän. 

Mut hei, patteri täällä toimii! Asun ekaa kertaa vuosiin asunnossa, jonka lämpötilaa mä pystyn säätelemään! Jos sen laittaa 6:lle, niin täällä on varmaan ainakin 23 astetta lämmintä, ku pystyy olemaan shortseissa ja topissa. Tää on tosi jees vaihtelua. Kokkolassa ja Oulussa mulla oli sellaiset asunnot, että lämpimästi pukeutumalla niissä pärjäsi, mutta Rovaniemellä mulla oli kerran huoneessa jopa jääpuikko. Opiskelija-asuntosäätiöön kun asiasta valitti, niin ne totes vaan, että 20 astetta on riittävä sisälämpötila ja jos ois enemmän, niin vuokrat nousisivat.

 Nappulan takana on mun parvekkeen ovi. Mulla on tässä siis lasitettu parveke, joka on mun koko asunnon levyinen. Mittasin, että se on vähän yli 6 metriä pitkä. Ja sitten tuosta nurkasta pääsee keittiöön. Keittiön ja tän ison tilan välissä on liukuovi, jonka saisi ihan kokonaan kiinni tai sitten kokonaan pois edestä, jolloin tästä tulisi sellainen yksi todella iso tila. Minä kuitenkin tykkään tästä näin eniten.

Kerrankin mulla siis on erikseen keittiö, jonne mahtuu keittiönpöytä. Tuossa keittiön ja ison tilan välissä olevassa pienessä ulokkeessa oli valmiiksi ruuvi, niin mä laitoin sitten kellon ja kalenterin siihen roikkumaan. Tän asunnon seinät oli hyvässä kunnossa. Isossa tilassa oli 4 ruuvikoloa ja tuossa tuo ruuvi. Ruuvikolot mä tukin isosta tilasta sellaisella valkoisella askartelumassalla, mitä mulla oli ja nyt niitä ei huomaa ollenkaan (tai no ei huomaa sitä ainutta, joka ei jäänyt isossa tilassa olevien taulujen taakse). 

Keittiössä on kaappitilaa todella runsaasti. En tiedä miksi mä oon rajannut tän kuvan näin, mutta tuossa vasemmalla on vielä maasta kattoon oleva siivouskomero. Kaappitilaa on itseasiassa niin paljon, että mun tavarat mahtuis varmaan puolet pienempään tilaan. Esim. tuossa alhaalla olevassa nurkkakaapissa on sellainen 2 tason pyörivä systeemi, eikä siellä ole muuta kuin 2 kattilaa, patakintaat ja leikkuulauta ja astiakaapissa ei ole yhtään mitään. Mutta sitä oon miettinyt, että laitan ehkä tuohon "mikronpaikalle" radion, kun minusta olisi kivaa kuunnella aamuisin radiota.

Sitten on vielä tuo jääkaappi tuossa nurkassa. Tuolla jääkaapin päällä olevassa kaapissakaan mulla ei oo yhtään mitään. 


Tuosta vielä kuvaa keittiönpöydän yli, niin näette minkä kokoisen aukon tuohon saisi halutessaan. Tällainen tämä asunto siis on. Jotenkin tää ei tunnu yhtään sellaiselta kuin mitä mä luulin helsinkiläisasunnon olevan. Tai no vuokra tieten on 695 euroa, että se on aika paljon, kun vertaa, että Oulussa mulla oli suunnilleen samankokoinen asunto 450 eurolla. Mutta neliöitä tässä on 34 ja tää on ihan hyvässä kunnossa. Ja pihalla on puita ja metsään on alle 100 metriä! Se on tärkeintä. Autopaikkakin on sellainen asia, että en ajatellut Helsingistä löytyvän asuntoa, jossa sellainen on. Ainut hesalainen piirre tässä onkin minun mielestäni loistavat kulkuyhteydet, mutta niistä voisin kirjoittaa lisää vaikka huomenna. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti