tiistai 5. maaliskuuta 2013

Helsingin kuvioita

Hei,

no niin, nyt on näköjään sellainen elämä, ettei passaa luvata yhtään mitään, ku mitään ei osaa ennakoida. Mun piti kirjoittaa tää sunnuntaina, mutta sitten muhun ottikin yhteyttä mun Pohjanmaalla asuva ystävä, joka oli käymässä Helsingissä, niin sunnuntai meni sitten siinä. Enkä arvannut tullessani kotiin sunnuntai-iltana 22.30 aikaan, että maanantaina olisi 12 tunnin työpäivä, koska tiistai-aamulle tuli yhtäkkiä oikeudenkäynti. No tässä ollaan. Reilu työantajani pitää kiinni siitä, että ylitöitä ei tehdä, tänään hän hääti mut pois töistä siinä 5 tunnin jälkeen ja huomenna ei missään nimessä saa mennä ennen ysiä ja ohje on "ilmesty nyt joskus ennen puoltapäivää", joten nyt on jopa aikaa päivittää näitä Helsingin ympyröitä. 

Hieman vielä omasta kodista, siitä kun jäi parveke puuttumaan edellisestä postauksesta.

Tyhjää täynnä tuo mun parveke toistaiseksi. Tuohon seinällä olevaan pidikkeeseen hommaan kesällä varmaankin jonkin kasvin.

Mummun tekemä pitkä matto on aika ideaali myös tähän parvekkeeseen. Kulmassa näkyy parvekkeen tän hetkinen ainoa asukas.

Hylkeet on mun lemppariotuksia ja tämä söpöläinen näkyy keittiön ikkunasta. Huomasin muuttoa tehdessä, että ressukka on vähän kärsinyt. Tässä yhteydessä vielä alla näkymää parvekkeelta sinne lähimetsään. 

Tää mun lähialue on aika täyteen ahdettu tällaisia 3 ja 4 kerroksisia kerrostaloja, mutta seassa on myös kiitettävästi puita. Yllättäen tosiaan löytyy myös metsää.

Tää on nyt hiihtolatuna, mutta kesällä varmaan ihan kävelykäytössä. Niin ja mä näin 3 oravaa! Tässä niistä yksi.

Täällä Helsingissä tulee paljon enemmän arkiliikuntaa kuin mitä mulla on ollut sen jälkeen, kun mä auton hommasin. Keskustaan ei ole asiaa autolla, vaan liikkuminen tapahtuu julkisilla, niin minä sitten tassuttelen pysäkiltä toiselle. Tämä hauskannäköinen kortti (jossa on ihanat pinkit kuoret! Pinkki-innostus edelleen päällä...) onkin ollut tarpeen, kun oon hyppinyt lähijunissa, raitiovaunuissa, busseissa ja metrossa. Mulla on siinä ladattuna "kautta" (eli siinä on tietty määrä päiviä maksettuna), joten mä saan suhailla Helsingin sisällä niin paljon kuin haluan ja se käy kaikissa edellä mainituissa vempeleissä ja Suomenlinnan lautassa.

Eikö oo hauskannäköinen? :) Musta tää on jotenkin tosi sympaattinen. Ja se taitaa olla tuossa kuvassa nyt ylösalaisin päätellen noista valkoisista pisteistä, jotka oon tulkinnut valoiksi. Hups. No menköön. Mun "kotipysäkki" on Huopalahden asema, jolla pysähtyy 6 eri lähijunaa (S-, U-, L-, E-, M- ja A-junat). Käytännössä siitä siis lähtee koko ajan joku juna Helsinkiin. Esim. mun ystävä yöpyi sellaisessa paikassa, minkä asemalla pysähtyi vain 2 eri junaa, niin heti sai odottaa 20 minuuttia junaa. Mun ei päiväsaikaan tarvitse koskaan odottaa yli 5 minuuttia. 

Ja matkaa junaan on tasan tämän verran:

 Tämä kuva on otettu tuosta tieltä, suoraan mun parvekkeen kohdalta. Tuolla suoraan edessä näkyy tuo jalankulku-liikennemerkki, siitä alkaa alamäki tuonne raiteiden alle ja sieltä pääsee laiturille, jota pitkin mun pitää kävellä tämän verran:


Tää kuva on otettu heti niiden portaiden yläpäästä ja tuolla näkyykin, mihin junat pysähtyy, kun siinä on juna. Käytännössä siis kotiovelta matkaa ehkä joku 400 metriä. Ei paha. Junien liikkumistiheys on tätä luokkaa:

Eikä junassakaan tarvitse istua kuin 9 minuuttia, sillä mun kotipysäkki on 3. asema Helsingistä.

Kun julkinen liikenne on näin kätevää, niin Kirppu-parka on jäänyt kirjaimellisesti kauppakassin virkaan ja seisoo nytkin lumen keskellä. Pitäis löytää jostain lumikola tai lapio.

Mutta ei keskustassa oikeasti tee mitään autolla. Ensinnäkään siellä ei saa sitä mihinkään parkkiin ja toisekseen keskusta on muutenkin ihan tukossa, joten siellä ajaminen autolla olisi varmaan ihan hirveää. Ei siellä loppujen lopuksi hirveän montaa henkilöautoa olekaan näkynyt. Esimerkiksi Oulussa ja Kokkolassa on mun mielestä paljon enemmän. Mutta julkisissa kulkupeleissä sitä populaa sitten piisaakin. Varsinkin aamulla. Päärautatieasemalle tulee parin minuutin välein lähijunia ja jokaisesta purkautuu varmaan 200 ihmistä.

Tuosta mä olenkin kulkenut läpi tähän asti joka päivä. Tai no en just tuosta ovesta, mutta päärautatieaseman läpi mä kävelen kuitenkin aina, kun menen kaupunkiin tai töihin. Siinä missä tämä mun asuinpaikka on yllättävän "pikkukaupungin" näköinen, niin keskusta on ihan eri juttu. 

Ns. betonihelvetti. Korkeita taloja, normaalisti sikana ihmisiä, tää oli joku arkiaamu, kaikki varmaan töissä, joten siksi kuvassa on näin vähän ihmisiä. Raitiovaunut suhaa edestakaisin ja katusoittajia vähän joka paikassa. 

Tämä kuva kertookin, miksi autolla ei halua edes ajatella lähtevänsä seikkailemaan. Mutta arkkitehtuurisesti Helsingin rakennukset ovat jänniä. Eikä tämäkään katu minusta tunnu yhtään suomalaiselta kadulta. Tyypillinen hesalainen katu se kuitenkin on ja mä kuljen tästä töihin. Täällä on rakennuksissa mielenkiintoisia yksityiskohtia. Esimerkiksi tällainen pöllö:

Keskustassa on myös jostain syystä joka kadun kulmassa joku eläinkyltti. En oikein ymmärrä niiden tarkoitusta, mutta tällaisia siellä nyt kuitenkin on. 

Mä en ole hirveästi kerennyt vielä keskustassa pyörimään sen kummempaa kuin, että mennyt töihin. Viime viikko meni kodin kuntoon laittamiseen, viikonloppu kavereiden kanssa ja sitten olenkin ollut töissä. Ehkä ensi viikonloppuna voisi lähteä pyörimään ympyrää ja katsomaan mitä mistäkin löytyy. 

Tällä hetkellä mulla on siis niin paljon tehtävää työelämän puolella (varsinainen työ ja lukeminen asianajaja-tutkinnon kirjalliseen kokeeseen), että se laihdutusjuttu on tauolla. En laita tänne enää täydellisiä ruokapäiväkirjoja enkä "laske päiviä", kuten oon tähän asti tehnyt. Laitan kuitenkin tuonne edistymissivulle jatkossakin maanantaipainot. Viime viikolta tuli kaikesta hässäkästä huolimatta vain 0,3 kg pudotusta, koska siellä oli tiistaina hampurilaisateria ja viikonloppuna pari kahvittelua kavereiden kanssa. Kaikissa näissä tuli siis syötyä jonkin verran viljaa, joka mulla kerää nestettä ja muutenkin tukkii järjestelmää. 

Mutta eiköhän se tästä. Loppuunsa aika vähän vapaa-aikaa (toistaiseksi ei oikeastaan ollenkaan) mulla on arkipäivisin. Lisäksi mulla on nyt sellainen työmatka, että yhdensuuntaista kävelyä tulee joka päivä vähintään noin 1,2 km. Jos kävelen rautatieasemalta työpaikalle ja takaisin, niin sitten 3 km. Mutta esimerkiksi tänään kiinnosti enemmän tulla sekin väli julkisilla, kun kotiin suuntasin.

No niin, kello on nyt 20.23 arki-iltana ja kun tämä blogikirjoitus on tehty, seuraava to do-listan kohta onkin tehdä seuraavan 4 päivän ruoka ja sitten siihen nähden, että mä olen 200 sivua lain lukemisesta jäljessä, olisi suotavaa lukea vähintään 50 sivua, mutta saapa nähdä...

Mukavaa viikon jatkoa kaikille :)

2 kommenttia:

  1. Helsingin keskustan korttelit on nimetty eläinten mukaan, siitä syystä nuo eläinkyltit. Ne on musta hauskoja yksityiskohtia!

    T: Liisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa :) On kyllä kiva lisä sinne arjen harmauteen.

      Poista