sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Motivaatiosta

Heissan,

nyt on lakimiespäivä takana ja olihan mahtavan mukava reissu. Kotouduin Lappeenrantaan lauantaina siinä iltapäivä viiden aikoihin ja jotenkin tän viikonlopun teema on siitä asti ollut "kauheasti tekemistä ja mitään ei tunnu edistyvän". Tai no oikeastaan kyse on siitä, että tuo asianajajatutkintoon tehtävä vastaus on pahasti vaiheessa, vaikka olisin halunnut saada sen hyvälle mallille jo tänä viikonloppuna. Vaan ei auta, sitä on nyt sitten tahkottava arki-iltoina jos mielii ensi viikonloppuna tehdä muutakin kuin sitä. 

 
 Töölön lahti, Helsingissä oli ihana käydä 4 viikon poissaolon jälkeen

Tässä on nyt takana perusarkipyöritysten (pyykkäämiset, kauppareissut, ruuanlaitot, tiskaamiset yms.) lisäksi se, että suunniteltiin laumanjohtajakaverini kanssa tän syksyn toimintasuunnitelma ja huomisen koloilta. Nii ja oonhan mä toki useamman tunnin tsekkaillut taustoja eli oikeuskirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä sitä vastauksen tekemistäkin varten. Argh, ku taas moniongelmaista hommaa ja ärsyttää, ku ei oo moneen vuoteen tarttenut mitään sopimusoikeuden juttuja, niin nyt joutuu sitten ottamaan kirjan käteen ja syventymään asioihin. Oon kyllä saanut hahmotettua pääongelmat esim. kuka voi edustaa osakeyhtiötä ja miten edustajan tekemät sopimukset sitoo, sopimuksen pätemättömyyttä yms. ison tason ongelmia, mutta sitten pitää tehdä se kova työ ja kaivautua yksittäistapauksessa soveltamisen tasolle, niin siihen menee aikaa.

 Arkielämän luksusta on 120 cm leveä sänky yhdelle ihmiselle...

Arkielämästä vielä yksi juttu ennen kuin siirryn otsikon mukaiseen aiheeseen. Keskiviikkona saapui mun uusi sänky! Jee, aivan superihanaa nukkua siinä. Vähän on totuttelemista siihen, ku se on aika paljon kovempi kuin mun aiempi viritys (jossa oli parisängyn petauspatja kaksinkerroin), mutta tilaa riittää. 120 cm on luksusta yksin nukkuvalle ihmiselle. Ja jalat pitää! Enää ei tarvitse pelätä, että jos vähän kääntää kylkeä, sänky lähtee ryminällä alta. Että voikin olla niin onnellinen noin pienestä asiasta kuin sänky. 

 
 Siis kuinka muhkea se onkaan :)

Mutta joo, sitten siihen motivaatioon. Miksi se on tärkeää? Siksi, että ei ole mitään järkeä jojoilla painonsa kanssa, koska jos jojoilee, kehon rasvaprosentti vaan kasvaa koko ajan (laihtuessa menettää aina lihasta ja lihoessa yleensä tilalle tulee pelkkää rasvaa) ja laihduttaa ei kannata edes yrittää, jos ei pysty pitämään tuloksia. Ja miten tuloksia pidetään? Järkyttävän karmivalla tavalla. Tässä lyhyt lainaus amerikkalaisesta tutkimuksesta, jossa oli koottu tietoja noin 10 000 ihmisestä, jotka olivat onnistuneet laihtumaan ja pysymään hoikkina: 

"...mikä heidän salaisuutensa on? He harrastavat joka päivä keskimäärin tunnin liikuntaa, huomattavasti enemmän kuin useimmat amerikkalaiset. He syövät paljon muuta kansaa niukemmin, vähemmän kuin ravintosuosituksissa sanotaan - eivätkä he milloinkaan anna itsensä repsahtaa. Heistä tuntuu hyvältä, kun he jaksavat olla usein pienessä nälässä, nälästä on tullut heidän ystävänsä. He eivät koskaan näe päivää, jolloin eivät ajattelisi painonhallintaa ja varoisi ruokia. He syövät vähemmän kuin kuluttavat, mutta heistä on tulut ikuisia laihduttajia." (National Weight Control Registry-tutkimus)

Ja sitten äärimmäisen hyvä kysymys, kuka hitto tuollaisen elämän haluaa? Että joka ikinen päivä koko loppuelämäsi ajan joudut miettimään painonhallintaa? Varomaan ruokia? Se tekee tiukkaa normaalillekin ihmiselle, mutta kuvitelkaapa se sellaisen kohdalle, jolle herkut ovat palkinto, lohtu, rentoutus ja about kaikki muutkin tunteet. Ihmiselle, jolle herkut ovat elämän suurimpia nautintoja.

 
 Näki muutkin, että meillä oli lakimiespäivä

Ja tartteeko tämän jälkeen miettiä, että mulla on vähän ongelmia tehdä arjestani kurjaa vain siksi, että joku muu on sitä mieltä, että mun pitäis olla laihempi, koska hän ei haluaisi katsoa näköpiirissään lihavaa ihmistä? Kun tietää, että parempi pysyä lihavana kuin jojoilla ja kun tietää mitä pysyvä laihtuminen vaatii, niin ymmärrätte varmaan suunnattoman raivoni pinnallisia ihmisiä kohtaan. Jos pinnallinen ihminen ei satu kuulumaan ydinperheeseeni, hän lentää kuin leppäkeihäs elämästäni. En pysty kunnioittamaan ihmistä, joka on pinnallinen, enkä halua pitää elämässäni ihmisiä, joita en pysty kunnioittamaan. 

Motivaatio on kaikki kaikessa, koska se on loppuunsa se syy, miksi valitset joka päiväisen kurjuuden koko loppuelämäksesi. Hyvällä säkällä muutut ihmisenä jossain matkan varrella, eikä elämä enää ihan niin kurjaa ole, mutta siihen menee käsitykseni ja kokemukseni mukaan vuosia. Kun puhe on motivaatiosta, kysymys on pohjiltaan tämä: mitä haluat niin paljon, että olet valmis luopumaan loppuelämäksesi asiasta, joka on sinulle arkesi suurimpia nautintoja? Mitä ajattelet, että kerta toisensa jälkeen, useita kertoja päivässä, koko loppuelämäsi ajan, pystyt kieltäytymään asioista, joita haluaisit kaikkein eniten?

 
 Ilmeeni kun joku luulee, että "syö vähemmän kuin kulutat" ratkaisee mitään ongelmia...

Sillä, että on läski, ei ole mitään tekemistä mantran "syö vähemmän kuin kulutat" kanssa. Se on seuraus, ei syy. Syy on se, että läskillä ihmisellä, kuten minulla esimerkiksi, on addiktio ruokaan. Oikeastaan suoraan sanottuna päässä vikaa. Ja surullista meidän kannaltamme, meidän "sairautemme" näkyy kaikille ja kaikki katsovat asiakseen kommentoida sitä, vaikka eivät tiedä siitä paskan vertaa. Eivät yhtään mitään. En ole koskaan tavannut hoikkaa ihmistä, joka ihan todella olisi tietänyt mistä on kyse saatikka ymmärtänyt ongelmaa. 

Minä en aseksuaalina ihmisenä voi ymmärtää, miten joku voi haluta harrastaa seksiä vapaaehtoisesti, joten en ymmärrä edes "normaaleja ihmisiä", saatikka sellaista, jolla on seksiaddiktio. Minä voin halutessani olla vaikka vuoden ilman alkoholia, olen kerran yliopistovuosinani sen tehnytkin. Joten en ymmärrä niitä, joiden on ihan pakko saada viinilasillinen työpäivän jälkeen tai saunakalja tai viikonloppukännit. Puhumattakaan alkoholisteista. Minä en ole koskaan edes maistanut tupakkaa, joten en ymmärrä miksi kukaan haluaa sillä tappaa itseään hitaasti. Minä en erityisemmin penkkiurheilusta piittaa, joten en ymmärrä, miksi joku jaksaa toistuvasti istahtaa ruudun ääreen seuraamaan pelejä. 

 
 Vankeudeltahan tämä tuntuu, että joutuu elämään tällaisten ongelmien kanssa

Paitsi että oikeastaan ymmärrän kaikkia yllä mainittuja. Koska esimerkkien ihmiset saavat esimerkeissä mainituista asioista saman nautinnon kuin minä saan ruuasta. Minun aivoni sattuvat nyt olemaan sellaiset, että niiden mielestä ruuasta saa aivan valtavan suuren nautinnon ja siksi siitä on tullut minulle ongelma. Voisin kuvitella, että jos saisin ruuasta vähemmän nautintoa, en söisi niin paljon. Ja että jos saisin jostain muusta asiasta enemmän nautintoa, tekisin sitä enemmän. Minun laihtumiseni pysyvästi onnistuisi vasta, kun tietäisin, miten parannan pääni. Ja valitettava tosiasia on, että vaikka tiedän miten saan painoni tippumaan (eli minkälaisiin elämän kurjistamistoimenpiteisiin pitää ryhtyä), niin minulla ei ole hajuakaan, miten muuttaa aivojeni kemiaa tai muutenkaan korjata päätäni. 

Rehellisesti sanottuna olen tällä hetkellä herkkujen kanssa syvemmällä suossa, kuin olen ollut vuosikausiin. Olen ollut niin keskittynyt työhöni tänä vuonna, että olen totaalisesti laiminlyönyt herkuista pidättäytymistä (ja liikuntaa), joten uin parhaillaan syvissä vesissä. Olen huomannut sen tässä, kun olen yrittänyt pitää herkuttomia päiviä. Niinä päivinä on tuntunut ihan siltä, että koko päivä on pilalla. Olen vihainen yhteiskunnalle, kun se haluaa, että kieltäydyn nautinnosta. Olen surullinen, kun juuri minun kohdalleni on sattunut tämä valtava taakka kantaa ongelmaa, joka näkyy kaikille (tosi monia muita ongelmia saa näet kantaa, ilman että muut huomaavat mitään, saatikka kommentoivat). Pahimmillaan koen tunteita, että elämä ei ole elämisen arvoista, jos ei saa herkkua. 

 
 Sitä toivoisi, että ei olisi tällaisia rajoituksia, vaan voisi olla vapaa

Tämä on ihan kauheaa, enkä haluaisi asian olevan näin. Sillä on minulla elämässä toki monia muitakin asioita, jotka ovat minulle tärkeämpiä kuin herkut. Perheeni, ystäväni, sukulaiseni ja esimerkiksi seikkaileminen. Jos esimerkiksi minun pitäisi valita herkut vai partio, valitsisin partion. Mutta näistä ainoastaan seikkaileminen ja herkut voivat potentiaalisesti olla valintakysymys. Ei minun koskaan tarvitse valita perheen ja herkkujen, ystävien ja herkkujen, sukulaisten ja herkkujen tai partion ja herkkujen väliltä. 

On monta valintaa, jossa vaakalaudalla ovat herkut ja ne voivat toimia joillekin motivaattoreina, mutta eivät näemmä minulla. En vaihtaisi herkkuja parisuhteeseen, en vaihtaisi herkkuja siihen että mahtuisin pienempiin vaatteisiin, en vaihtaisi herkkuja kauniiseen ulkomuotoon. Mikään näistä asioista ei käy minulle motivaattoriksi. Joten ainoaksi motivaattorikseni jää se seikkailu. Se on ainoa asia, jota ihan todella haluan ja joka on sellainen, jota en täysipainoisesti voi saada yhtä aikaa herkkujen kanssa.

 Joskus elämä tuntuu yhtä mahdottomalta, kuin tän karhun asento tuossa puussa

Muistelen, että kun tuossa aiemmin laihdutin 16 kiloa, minusta ei suurilta osin edes tuntunut siltä, että olisin laihduttanut. Olin kai hetkeksi onnistunut vieroittumaan herkuista sen verran, että niitä meni vähemmän. Ja harrastin aika paljon enemmän liikuntaakin, kun eihän minulla ollut silloin mitään ansiotyötä. Pelkkää vapaa-aikaa vain opiskeluiden ja työnhaun ohella. Mutta sen muistan, että vaa'alla kävin joka päivä ja joka päivä kirjasin tuloksen ylös vihkooni. Ja että herkkuja välttelin. Alamäki alkoi jota kuinkin nykyisen työsuhteen alkamisen myötä. Oli niin rankkaa oppia tämä nykyinen työ, että ei vaan kapasiteetti riittänyt. Olin kai jo niin väsynyt hyppäämään jatkuvasti sillä vaa'alla.

Ja vaikka jotkut asiat ovat muuttuneet elämäntavoiksi (esimerkiksi se, etten syö leipää, viljaa, riisiä, pastaa ja makeutettuja maitotuotteita), olen repsahdellut herkkujen kanssa todella paljon. Niin paljon, että ei kai minua tällä hetkellä ruokavalion puolesta edes karpiksi voi sanoa. Mitä väliä on sillä, ettet syö viljaa, jos kuitenkin vedät jotain suklaata tai sipsejä? Tai no on sillä minun tapauksessani, viljasta tulen ihan törkeän kipeäksi, suklaasta ja sipseistä pelkästään lihon. Jännää on myös se, miten sitä alkaa luisua helposti kohti vähärasvaisuutta. Karppaus kun vaatii täysillä toimiakseen syömäkaavaksi sitä, että syö paljon rasvaa ja vähän hiilareita. Jos rasvaa ei saa tarpeeksi, tulee väkisinkin syöneeksi enemmän hiilareita. 

 
 Jotain tarttis tehdä, ettei mittasuhteet olis kohta kuin tällä mäyrällä...

Nyt kuitenkin on pakko aloittaa ryhtiliike tähän hommaan. Koska lihavuuden surkea ongelma on se, että siinä ei ole vaihtoehtoa "elä pellossa ja pysy saman painoisena". Jos tätä elintapaa jatkaa, sitä vain lihoo koko ajan pallommaksi ja sitten aletaan olla jo sellaisten kysymysten äärellä kuin "herkut vai liikkumiskyky" ja "herkut vai kengännauhojen sitominen". Niinpä, kuten olen viimeiset yli 10 vuotta tehnyt, on taas pakko pysyä edes siinä jojoiluvälissäni, jotta pystyn tekemään kaiken, mitä olen pystynyt tähänkin asti tekemään ja että mahdun kaikkiin vaatteisiini, joihin olen viimeiset 10 vuotta mahtunut.

Olen nyt kypsytellyt tätä ryhtiliike-ajatusta useamman viikon ja uskon, että alan nyt olla siihen henkisesti valmis. Pitää varmaan palata vähän taaksepäin tutkimaan vanhoja merkintöjä, että mitä aiemmin tein, jotta onnistuin. Pari asiaa kuitenkin muistan, herkkuhimo hellittää parin viikon tuskan jälkeen ja mitä nautinnollisempaa hommasta tekee, sitä parempi. Todennäköisesti tässä joutuu taas ottamaan käyttöön myös ruokapäiväkirjan, että pääsee kuiville tämän hetkisestä kierteestä. 

Tällaisilla ajatuksilla uuteen viikkoon, katsotaanpa mitä tuleman pitää... 

10 kommenttia:

  1. Suosittelen ruokaterapeutilla käymistä ja ehkä myös psykoterapiaa. Kuten sanoit itse, lihavuutesi on vain seuraus ja syytä on hyvä käydä ammattilaisen kanssa läpi. Voimia syksyyn!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, molemmat olisivat varmasti tarpeellisia. Ehkä sitten joskus, kun on aikaa ja rahaa. Tai edes jälkimmäistä :D

      Poista
  2. Monet eivät varmastikaan tuomitse sinua ulkonäkösi perusteella, uskon kyllä nyt, että pahin vihollisesi tällä hetkellä olet sinä itse. Ruokapäiväkirja kuulostaa loistavalta ajatukselta ja ehkäpä voit korvata makeanhimoa terveellisemmällä vaihtoehdolla - tai sitten ostat niin pienen määrän herkkuja (esim. vain pieni suklaapatukka levyn sijaan), jolloin herkuista irrottautuminen helpottuu.

    Toivotan menestystä ryhtiliikkeellesi !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruokapäiväkirja on raadollisen tehokas, mulla oli se aiemminkin käytössä. Ja just tuo, että kiinnittää määriin huomiota ja yrittää etsiä terveellisiä vaihtoehtoja, on oikea tie :) En mä mitään levyjä pitkään aikaan olekaan vedellyt. Enemmän ongelma on se liian usein toistuva "pieni herkutteluhetki".

      Poista
  3. Sanon ihan alkuun, että olen pitkälti eri mieltä suurimmasta osasta ajatuksiasi. En halua olla hyökkäävä tai tuomita. Haluan vain tuoda myös eriävän näkökulman, josta voi olla hyötyä tulosten saavuttamiseen.

    Ensinnäkin, syö vähemmän kuin kulutat on ehdottomasti, myös fysiikan lakien mukaan täysin paikkaansa pitävä. Mihin muuhunkaan laihduttaminen voisi perustua? EI karppaus laukaise mitään laihdutusmekanismia itsessään, vaan pointti on siinä, että hiilareita vähennetään, joihin kuuluu myös sokeri, josta sinun herkkusi pääasiassa koostuvat. Kun herkut jätetään pois, saat vähemmän energiaa ja laihdut. Tietenkin myös energian kulutusta pitää lisätä.

    Uskon siihen, että kohtuus kaikessa on hyvä ohje. Koska ihminen ja varsinkin ihmisen aivot tarvitsevat hiilihydraatteja polttoaineeksi ei niistä tulisi luopua täysin tai liikaa vähentää. Ihmisen aineenvaihdunta tarvitsee toimiakseen myös kuituja, joita on monissa hiilihydraattipitoisissa ruoka-ainessa, esim leivässä ja puurossa. Ja nyt olet omien sanojesi mukaan jättänyt ne pois kokonaan ruokavaliostasi.

    Olen jo aiemmin lukenut blogiasi ja ollut hieman hämilläni siitä vähäisestä määrästä, mitä syöt. Jotta elimistö pysyy toiminnassa, se tarvitsee riittävästi energiaa. Jos yrittää näännyttää itsensä, elimistö pitää kynsin ja hampain kiinni rasvavarastoistaan, jotta se saisi tarvittavan energian. Eli täysin päinvastoin mikä on tarkoitus. Ruokapäiväkirjoissasi, joita olet julkaissut syöt n. 3 kertaa päivässä ja monat kertaa iltapala oli korvattu herkuilla. Missä järki? Välipaloja ei ollut ja tuolla ruokamäärälla ei ole ihme, että herkkuja tekee mieli, koska kroppa huutaa energiaa!!!! Lastenkin pitäisi syödä enemmän kunnon ruokaa ja vähemmän karkkia.

    Ymmärrän, että herkkuja on vaikea vastustaa, jos kokee, että onnellisuus on kiinni siitä saako suklaata vai ei. Olen samaa mieltä ensimmäisen kommentoijan kanssa, että ongelma voi olla pään sisällä. Herkkuja voi vastustaa ja ei laihduttaminenkaan tarkoita herkuista luopumista! Vaikka niistä luopuisikin laihdutuksen ajaksi, on täysin eri asia laihdutuksen jälkeen pitää paino niissä lukemissa kuin mihin se on pudotettu. Siinä vaiheessa syödään sen verran kuin kulutetaan ja paino ei nouse eikä laske. Jojoilu on sitä, kun laihdutuksen jälkeen palataan vanhoihin huonoihin tapoihin.

    Ja sinullahan ei ole mitään ongelmaa painosi kanssa. Näyttää, että se on kaikkien muiden ongelma, johon sinulla ei ole osaa eikä arpaa! Yhteiskunta, joka sinut on lihottanut ja tuomitsevat ihmiset, jotka saavat sinut syömään suklaata ja geenit, jotka tekivät sinusta ylipainoisen. Onko näin? Jos olet itse tyytyväinen itseesi, se on ihan sama kuinka paljon painat ja miltä näyttää. Tärkeintä on oma hyvä olo, ei se mitä muut ihmiset ajattelevat. Ja minusta tuntuu, että sinä se tässä pinnallinen olet, kun kuvittelet ihmisten arvostelevan sinut pelkästään ulkoäön takia ja koko ajattelusi pyörii ulkonäön ympärillä.

    Kiitos ja anteeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tarvitse pyytää mielipidetään anteeksi :) Jokainen saa olla sitä mieltä mitä on, enkä ota eriäviä mielipiteitä itseeni.

      Fysiikka toki on fysiikkaa, sinänsä olen samaa mieltä. Mun pointti oli pikemminkin, että tällaisten ongelmatapausten kohdalla pitäis etsiä ratkaisua ensimmäisenä siinä, miksi sitä ruokaa vetää niin paljon eikä siitä, että sinun nyt vaan pitäis syödä vähemmän (se korjaantuu kyllä, jos saa sen pään ensin kuntoon).

      Kuiduista olen eri mieltä ja olen ollut pääsääntöisesti lähes täysin ilman kuituja jo pari vuotta ja hyvin toimii asiat, joten en rupea siitä enempää väittelemään. Ei minua yksilönä haittaa, jos joku muu niitä katsoo tarvitsevansa ja niitä siksi syö.

      Samaten olen eri mieltä siitä, kuinka monta kertaa pitäisi syödä, mutta siinä kyllä olet oikeassa, että se mun kolmas ruokailukerta ei missään nimessä saisi koostua herkuista, vaan sen pitäis koostua ruuaksi laskettavista aineksista (liha, kala, kana, vihannekset, marjat, hedelmät).

      Määrät ovat vaikeita kysymyksiä, se vaan tuntuu niin luonnottomalta ajatukselta, että söisi enemmän, kun alkuperäinenkin ongelma on selvästikin, että energiaa tulee liikaa :D

      Ja jep, ei minulla itselläni ole painoni kanssa juuri ongelmaa, koska olen terve ja pystyn tekemään kaiken mitä haluan tehdä. Mutta yhteiskunta ei kyllä ole minua lihottanut, ihan vaan minä itse ja oma toimintani. Enkä myöskään usko, että geenit ovat syynä. Ehkä olen sitä sorttia, johon tarttuu helposti (verrattuna esim. "läpipaskoon" äitiini, joka on oikein lääkäriltä saanut verikokeesta tuloksen, että hänen kehonsa ei varastoi rasvaa), mutta ei niillä geeneillä olisi väliä, jos itse ei pistäisi asioita suuhunsa. Eli geenit eivät pohjimmiltaan ole syy yhtään mihinkään.

      Niin ja olenko pinnallinen? Voiko tuohon itse vastata? Yritän ainakin olla arvottamatta muita ihmisiä näiden ulkonäön perusteella. Kuvittelenko ihmisten arvostelevan minua pelkän ulkonäön takia? Eivät todellakaan kaikki sitä tee, mutta tiedän tapauksia jotka ovat sen tehneet, joten ei mielestäni voida puhua kuvitelmasta. Ja mistä sen tietää, että he tekevät niin? He sanovat sen suoraan, joten ei siinä edes tarvitse arvailla.

      Poista
    2. Pyöriikö koko ajatteluni ulkonäön ympärillä? Ei todellakaan. Loppuunsa harvoin edes mietin sitä. Minä olen se tyyppi, joka ei juuri käytä meikkiä muualla kuin töissä eikä juurikaan välitä missä vaatteissa liikkuu. Minun ajatukseni pyörivät lähes yksinomaan työni ja muiden "to do"-listojen ympärillä.

      Mutta koska tämä blogi oli kauan "laihduttamisblogi" enkä vieläkään varsinaisesti tiedä mikä blogi tämä on (tämä taitaa olla blogi vailla punaista lankaa), kirjoittelen tänne vieläkin paljon näitä laihtumiseen ja ylipainoon liittyviä juttuja ja ymmärrän, että jos ei tunne minua ihmisenä, tätä lukemalla minusta muodostuu rajallinen, juurikin kuvailemasi mukainen kuva.

      Mutta sellaista se on, eikä minua haittaa, jos minusta muodostetaan kuva tämän blogin perusteella. En nimittäin haluaisi tänne edes antaa itsestäni kaikkea. Minulla on puolia, joista kukaan muu ei tiedä, puoli josta tietää ehkä 20-30 ihmistä ja sitten loppuosa minusta on "yleisesti tiedossa" ja siitä loppuosastakin tänne blogiin tulee näkyviin vain rajallinen osa, koska rajaan ihan hirveästi mielipiteitäni pois.

      Jos tämän kommentin kirjoittaja on ollut fb-kaverini useamman vuoden, hän on ehkä huomannut, että sinne ei enää pariin vuoteen ole tullut jyrkkiä mielipiteitä. Syy ei ole se, ettei minulla niitä enää olisi, olen ihan sama ihminen, mikä olen ollut viimeiset 4 vuotta, mutta en vain enää kerro niitä siellä. Koska mielipiteeni suututtavat niin isoa joukkoa, enkä minä jaksa koko ajan väitellä ihmisten kanssa :D Esimerkiksi karppaus on sellainen aihe, josta en enää siellä juurikaan puhu. Mielipiteeni siitä, että koululääketiede on lähes 100% väärässä kaikista asioista, ei ole muuttunut mihinkään, mutta pitäkööt muut mielipiteensä, minä sovellan omia näkemyksiäni omaan elämääni, eikä se edellytä, että muut olisivat samaa mieltä kanssani :) Eikä se ole minulta pois, jos muut uskovat asioiden olevan eri tavalla ja toimivat omalla kohdallaan toisin.

      Poista
  4. Anonyymi kiitti saadessaan purkaa omat antipatiat lihavia kohtaan ja pyysi ihan aiheesta anteeksi. Toisaalta ihmettelen, miksi pitää tuolla tavalla yrittää loukata toista ihmistä.

    Minä en ole tästä blogista löytänyt tekstejä, joiden perusteella lihavuudesta syytettäisiin jotain ulkopuolista tahoa. Toki blogista löytyy murinaa paineesta olla laiha ja tätä faktaa on turha kenenkään yrittää kiistää.

    Laihuutta ihannoidaan ja ihmisen lihavuus mitätöin joidenkin ihmisten arvomaailmassa erittäin tehokkaasti myös kaikki lihavan ihmisen hyvät puolet. On ihan sama onko lihava ihminen tyytyväinen itseensä, kun väistämättä törmää sellaisiin ihmisiin, jotka omasta mielestään ihan hyvää hyvyyttä haluavat tuoda julki oman mielipiteen lihavasta ihmisestä. Hyvin olemattomien tietojen varassa haukutaan toisen ihmisen päätöksiä, tekemisiä ja päälle päätteeksi töräytetään ääniaalloille toisen ihmisen kuviteltuja mielipiteitä.

    Aika epäjohdonmukaista vaatia "hiilihydraatteja aivoille" ja samalla paukuttaa karppaajan herkuttelusta.

    Krisulle tsemppiä painon kurissa pitämiseen ja eiköhän se paino lähde uudestaan laskemaan kun saat järjestettyä aikaa liikkuntaharrastuksiin.






    VastaaPoista
  5. Mulla ei ole mitään hyviä neuvoja, mutta halusin vain sanoa, että samojen asioiden äärellä täälläkin ollaan painon ja herkkujen suhteen.. samoin moivaation, vaikka mulla on (pitäisi ainakin olla) siihen myös tulevan ammatin takia hyväkin syy pudottaa painoa.

    -Orvokki

    VastaaPoista
  6. *motivaation jopa :D

    -O

    VastaaPoista