sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Päivät 189-196, lazy weekend

Hei,

Blogin kirjoittaminen jäi nyt varsin myöhälle, kun venyyttelin tätä "laiskaa viikonloppuani" mahdollisimman pitkälle. Ja se tarkoittaa, että nyt sunnuntai-ilta pitää hoitaa sitten viimeiset to-do-listan velvoitteet. Eli kirjoittaa tätä blogia ja samalla tehdä ruoka ensi viikon työpäiville. Sunnuntaista on jotenkin tullut sellainen "kodinhoitopäivä" tyyliin pese pyykit, tiskaa, tee työviikon ruuat.

Sain mä käytyä eilen aamulla uimassa, katsastettua auton, ostettua imurin, imuroitua, tiskattua ja tänään pestyä pyykkiä, mutta kokonaisuutena tämä on kyllä ollut varsinainen löhöviikonloppu. Arkipäivinä välillä tuntuu, että töistä tultua kerkee tarkistaa ainoastaan päivän uutiset netistä, ja tietenkin fb:n, ja sitten saakin jo mennä kirjan kanssa sänkyyn. Ehkä on ihan sallittua ottaa vähän takaisin viikonloppuina.

Tässä pari viime viikkoa on arki-iltojen osalta mennyt onnellisesti eskapismin parissa. Ensin katselin Vampyyripäiväkirjojen kolmannen tuotantokauden, sitten käytiin tiistaina kaverin kanssa leffassa katsomassa Puhdistus (oli kyllä hirveä leffa, en suosittele) ja sen jälkeen mä olenkin uppoutunut Gossip Girlin viidennen tuotantokauden jaksoihin. Etenkin tänä viikonloppuna on tullut katsottua aika monta jaksoa, kun juoni meni mielenkiintoiseksi :D Well you know, vielä yks jakso ja sitten mä teen jotain muuta...

Niin ja iltaisin siis mä aina luen hetken kirjaa sängyssä. Siten saa nopeammin unta kuin siten, että suoraan menisi läppärin äärestä nukkumaan. Tällä hetkellä mulla onkin menossa aika mielenkiintoinen kirja, jossa vuoropuhelua käyvät tieteen edustaja, teoreettisen fysiikan tohtotri Leonard Mlodinow (joka on mm. kirjoittanut The Grand Design-kirjan yhteistyössä Stephen Hawkingin kanssa) sekä henkisen näkökulman edustaja ja itämaisen filosofian opettaja Deepak Chopra.

Aiheet ovat niinkin kevyitä kuin miten maailmankaikkeus sai alkunsa, mitä aika on, miten geenit toimivat, erehtyikö darwin, mikä on mielen ja aivojen välinen yhteys, onko jumala harhaa, mikä on uskon tulevaisuus jne. Välillä pitää ihan tosissaan miettiä, että ymmärtäisi ne fysiikan osuudet, mutta antoisaa tämä on. En olekaan ennen perehtynyt syvällisesti kvanttifysiikkaan enkä edes suhteellisuusteoriaan. Jännää tässä on se, että kummallakin on pointtinsa ja välillä ei tiedä kumpaa uskoisi.


Muahan on aina kiinnostanut mikä on totuus näistäkin asioista, joille moni kohauttaa olkiaan. Maailmankaikkeus on siitä huolimatta, että käyttääkö aikaansa pohtien sen olemusta vai keskittyykö arjen pohdintoihin esimerkiksi rahan riittävyydestä. Ja mun on pakko sanoa, että en ole koskaan osannut vastata, kumpi on minusta mahdottomampi ajatus, se että joku olisi luonut tämän kaiken vai se, että tämä kaikki olisi syntynyt itsestään. En ole vielä kovin pitkällä tuossa kirjassa, mutta siihen ja kaikkeen elämäni aikanani törmänneeseen perustuen olen tällä hetkellä enemmän sillä kannalla, että "joku jumalallinen oli alkuräjähdyksen alullepanija". (Siitähän tässä nyt on kyse. Alkurähjähdykseen asti tiede on todistanut "kaiken" tai ainakin tarpeeksi, ettei tarvitse uskoa, että esim. ukkonen johtuisi Ukko ylijumalan kivikärryistä tms. muita myyttejä, vaikka ne vertauskuvallisina mielenkiintoista folklorea ovatkin)

Mitä arkisiin asioihin tulee, niin perjantai-aamu oli kyllä huippu, sillä mun paino alkoi ekaa kertaa viiteen vuoteen eräällä numerolla. Alitin siis taas yhden kymmenluvun. Jee! Näin "vähän" painoin viimeksi ennen yliopiston alkamista. Toki paino sitten päätti tässä seilailla, varmaan ihan syystä, kun ottaa huomioon perjantaiset sipsit ja tämän päivän irtokarkit, joten maanantaiksi en pääse taas lukuun - 16 kiloa, ellei jotain ihmettä tapahdu. Mutta joka tapauksessa, heiluu minkä heiluu, suunta on kuitenkin alas ja olen enää noin 2,5 kilon päässä siitä, että pääsen bmi:n suhteen lievän ylipainon puolelle.

Kuluneella viikolla sainkin itseäni psyykattua varsin hyvin olemaan ilman herkkuja. Liikunnat on edelleen surkean vähäiset ja onkin huvittavaa ku oon kertonut tästä onnistumisesta muille (esim. isälleni ja mummolleni), niin ensimmäisenä sieltä tulee "no se liikunta kannattaa" ja sitten minä siihen vähän nolona korjaamaan "eiku itseasiassa mä oon viime viikkoina liikkunut surkean vähän, se on tää ruokavalio..." :D

Kuinkakohan mones viikko tää olisi jos mä sanoisin, että yritän tsempata seuraavalla viikolla? Liian mones? No niin minäkin ajattelin. Katsotaan. Kyllä se siitä taas. Kohta ei sitä paitsi ole enää tuotantokausiakaan katsottaviksi, joten mitäpä muuta arki-iltojen parina vapaatuntina voisi tehdä kuin liikuntaa? No maanantaiksi oon kyllä sopinut näkeväni yhtä ystävääni ja torstaina on syntymäpäiväni (paitsi tää viimeinen tuskin vaikuttaa mihinkään, oon kuitenkin töissä ja mitäs siinä keskellä viikkoa mitään ihmeellistä tekisi, ei aikuisena oikein tule vietettyä syntymäpäivää).

Joka tapauksessa, on hienoa kohdata 26. syntymäpäivä suunnilleen samassa painossa, missä olin 18-vuotiaana (muistan tän, sillä mä laihduin tähän painoon oltuani kaksi viikkoa Ruotsissa "armeijaleirillä" vuonna 2004. Ja edellisen kerran mä olin siis tässä painossa alkusyksystä 2007). Jos hyvin menee, 27-vuotissyntymäpäivää vietetäänkin sen painoisena, kuin mä olin 14-vuotiaana.

Ruokailut ovat olleet:

Sunnuntai:
- aamupala: mustikoita, partista, kermaa
- lounas: kanasalaattia
- välipala: jäätelöannos kaupungilla veljen kanssa
- iltapala: graavilohta, omena

Maanantai:
- aamupala: mansikoita, partista, kermaa
- lounas: kinkkukiusausta
- iltapala: graavilohta

Tiistai:
- aamupala: mansikoita, partista, kermaa
- lounas: grillikylkeä, bearnisekastiketta
- ei iltapalaa

Keskiviikko:
- aamupala: mansikoita, partista, kermaa
- lounas: kinkkukiusausta
- ei iltapalaa

Torstai:
- aamupala: mansikoita, partista, kermaa
- lounas: kinkkukiusausta
- iltapala: graavilohta

Perjantai:
- aamupala: vadelmia, partista, kermaa
- lounas: kinkkukiusausta
- "iltapala": 100 g sipsiä, dippiä ja 1 l mehua

Lauantai:
- aamupala: vadelmia, partista, kermaa
- lounas: grillikylkeä ja bearnisekastiketta
- ei iltapalaa

Sunnuntai:
- aamupala: vadelmia, partista, kermaa
- lounas: kanasalaattia ja 15 cm tonnikalasubi
- katsottiin veljen kanssa diktaattori-dvd: irtokarkkeja
- ei iltapalaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti