sunnuntai 16. joulukuuta 2012

Päivät 267-273, HeiaHeia

Heia Heia!

Se on norjalainen kannustushuuto ja katsoin sen nyt soveliaaksi aloitukseksi, koska vähän "jaksaa jaksaa"-meiningillä mennään. Hyvä vauhti päällä ja paria viikkoa vaille on selvitty vuoden painonhallinnallisesti vaikeimmasta ajasta lihomatta. Tämä jos mikä on kannustushuudon arvoista! Toinen syy on tietysti, että aattelin tässä postauksessa esitellä tarkemmin HeiaHeia-nimistä ilmaista nettipalvelua, joka on käytännössä kuin "kuntoilun facebook". 


HeiaHeia on mainitsemisen arvoinen siksi, että koen sen erityisen hyväksi ekstra-motivaattoriksi liikunnan ylläpitämiseen. Etenkin jos yhtään löytyy kilpailuhenkisyyttä, niin kuin esim. minusta löytyy. HeiaHeia on sosiaalinen paikka, joten omat liikunnat voi halutessaan jakaa fb:hen kaiken kansan nähtäville tai sitten sen voi pitää myös ihan sillä tasolla, että omat suoritukset näkee vain ne, joiden kaveri on heiaheiassa. Myös se on vaihtoehto, että ei ole kenenkään kaveri heiaheiassa, jolloin merkinnät näkee vain itse. Mutta itse ainakin olen kokenut, että saan siitä eniten irti, kun mulla on siellä kavereina niin mun ystäviä kuin esimerkiksi veljeni. Näinpä veli on koko ajan kärryillä, missä mä meen liikuntojeni kanssa, niin sitten se luo vähän painetta itselle... 

 

Minusta HeiaHeia on kätevä myös siksi, että siitä näkee helposti kuinka paljon on tullut treenattua vuoden aikana. Kuin monta kertaa, mitä lajeja ja kuinka kauan ja sitten esim. kilometritkin, jos niitä on sinne syöttänyt. Esim. minä olen juossut tänä vuonna ainakin 159 km, kävellyt 284 km ja pyöräillyt 199 km. Ja nää on siis pelkästään ne määrät, mitkä oon syöttänyt, todelliset on vähän isommat, mutta ei kovin olennaisesti. Yleensä jätän kilometrit syöttämättä vain, jos on en tiedä kuinka pitkästi olen mennyt. Uinneissa en ole kilometrejä syöttänyt kuin yhdesti, koska viime kerta oli eka kerta, ku mä vähän seurasin, kuinka nopeasti mä polskin. Keskimäärin mä uin yhdellä uintikerralla aina sellaiset 1300-1200 m, minkä ehdin siis polskia tasan tunnissa.



Tästä ylläolevasta kuvasta näette nyt mun koko tämän vuoden treenit, nuo vihreät ristit merkkaavat sairaspäiviä. Olen siitä onnellisessa asemassa, että olen siis koko vuonna ollut vain pari viikkoa flunssassa. Onhan tässä vuodessa vähän heittoja liikuntojen määrissä, mutta kokonaisuutena olen oikein tyytyväinen. 

 

Laittelen tänne nyt näitä kuvakaappauksia HeiaHeiasta, että näette vähän minkälaiseksi se rakentuu. Tätä ylläolevaa treeniloki-välilehteä mä harvoin tuun katsoneeksikaan. Yleensä mua kiinnostaa tuo koko vuoden taulukko, josta näen kuinka monta treeniä kyseisellä viikolla on tullut tehtyä ja sitten totta kai kiinnostaa aina vertailutilanne kavereiden kanssa :D Musta on mielenkiintoinen havainto, että mä teen tasaisesti aina jonkin verran, en juuri koskaan ole listan kärjessä, mutta mulla on lähes joka viikolla edes jonkin verran treenejä. Osa mun kavereista puolestaan on sellaisia, että heillä saattaa olla yhdellä viikolla ihan sikana treenejä ja sitten taas pitempään, ettei treenejä ollenkaan ja sitten taas ankaria rypistyksiä, joilla he kiikkuvat listan ykkösenä. En tiedä johtuuko se sitten siitä, että he eivät aina kirjaa kaikkia ylös vai onko heillä oikeastikin tuo rytmi. Niin tai näin, jokaisen oma asiahan se on, kuinka monesti treenaa ja jokaisella on omat tavoitteet. Minä pyrin kokonaisvaltaisesti terveellisiin elämäntapoihin, mutta liikuntaa on toki sallittua tehdä ihan vain omaksi iloksi ja huvin vuoksi ilman mitään pakkoa määristä. 


Tätä mun kaveritilastoa johtaa monesti mun veli (niin kuin tälläkin viikolla), joka noudattaa tasaisen varmasti omaa treeniohjelmaansa. Sinänsä minä olenkin onnellisessa asemassa, että mulla on tällainen veli, jolla on liikunnallinen elämäntapa. Kannustaa se nimittäin minuakin jaksamaan. Olisi varmaan minunkin elämäni aivan erilaista, jos olisin sellaisten ihmisten keskellä, joiden elämä keskittyy lähinnä herkkujen syöntiin sohvalla istuen. Totta kai minullakin näin läskinä ihmisenä on liiallista taipumusta ja houkutusta yhdistelmään nojatuoli, hyvä kirja ja herkut, mutta on hyvä, että olen ihmispiirini lähes ainut tätä laatua oleva. Muut on niitä hoikkia, jotka touhottaa menemään koko ajan jossain, niin se on oikein hyvä ja kannustava ympäristö pyrkiä pois läskin ihmisen elintavoista.  

Suosittelen kyllä lämpimästi HeiaHeiaa kaikille niille, joille kuntoilu sinänsä ei ole mitenkään erityisen pakkopullaa, mutta jotka tarvitsevat/haluavat siihen pientä ekstra-kannustusta, että homma pysyy säännöllisenä. Ja tää on tosiaan aivan loistava treenitilasto. Tuonne voi tehdä tilin fb-tunnuksilla, mutta se onnistuu myös ilman niitä. Esim. isää vois kiinnostaa? Näkisitpä ainakin missä minä ja veljeni mennään liikunnoissa :D 

Kaikille yleisesti, jos HeiaHeia kiinnostaa, niin sen löytää täältä: www.heiaheia.com

Omaan elämääni palatakseni, tää viikko oli jälleen hyvä viikko. Pitäis tulla noin kilo pudotusta, jos ei tänä iltana Hobitti-leffassa syödyt 200 g irtokarkkeja hirveästi kaada laivaa... Oli oikein mukava viikonloppu taas, kun oli lauantaina kaveriporukan pikkujoulut ja tänään tosiaan käytiin veljen kanssa katsomassa se Hobitti. Mä en ollutkaan lukenut sitä kirjaa, niin mukavasti meni, kun ei tiennyt mitä tulee tapahtumaan. Sen sijaan varmaan oli vähän erilainen kokemus veljelleni, ja monille muille, jotka on lukeneet sen kirjan. 

Aa niin joo ja sitten nyt tapahtui tärkeä virstanpylväs! Mä painan vähemmän kuin pikkuveljeni. On varmaan ensimmäinen kerta elämässäni, mutta ihan hyvä, että viimeinkin...

Syömiset:

Maanantai:
- aamupala: mustikoita, partista, kermaa
- lounas: kinkkukiusausta, daim-patukka (herkku)
- iltapala: 2 munan munakas

Tiistai:
- aamupala: mustikoita, partista, kermaa
- lounas: kinkkukiusausta
- ei iltapalaa

Keskiviikko:
- aamupala: mustikoita, partista, kermaa
- lounas: kinkkukiusausta
- iltapala: 2 munan munakas

Torstai:
- aamupala: vadelmia, partista, kermaa
- lounas: kanasalaatti
- iltapala: 2 munan munakas

Perjantai:
- aamupala: vadelmia, partista, kermaa
- lounas: kanasalaatti
- ei iltapalaa

Lauantai:
- aamupala: omena
- lounas: 30 cm subi (koska illalla meni alkoholia, piti ottaa runsaammin hiilareita, että kestää alkoholit paremmin)
- kaverilla: 2 piparia aurajuustolla, 2 pientä palaa kaverin tekemää pitsaa ja illan aikana 2 lonkeroa, 1 tequila (herkkuja)

Sunnuntai:
- ei aamupalaa (koska heräsin vasta 13.30...)
- lounas: kaalipaistosta
- leffassa 200 g irtokarkkeja (herkku)
- en ajatellut syödä iltapalaa


Eli taas ois kolme hallittua herkku-kertaa tälle viikolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti