keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Sisustushaaveita

Hei,

välillä jotain muutakin mutinaa kuin ikuista vatsan murinaa ja muuta painonhallintaan liittyvää tuskastelua. Tänään paistoi aurinko ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan ja heti tuli kevät-fiilis, vaikka tukevasti talven puolella vielä ollaankin. Kevät-fiiliksen myötä eksyin jostain syystä sisustusblogeihin ja siinä ihastellessani muiden ratkaisuja, aloin haaveilla omankin kotini tuunaamisesta. Paitsi, että ei mulla ole rahaa mihinkään hankintoihin, ainakaan mihinkään kukkaruukkua isompaan :D Mutta ainahan sitä haaveilla saa ja ehkä mulla joku päivä on rahaa myös sisustukseen asti. Sitten vuonna ufo (luu ois viitannut menneeseen, ufo saa nyt viitata tulevaisuuteen), ku opintolainat ja autolaina on maksettu. Mutta asiaan.


 Mun koti on suht' näennäisen siisti ja kyllä minä tästä nykyiselläänkin paljon pidän. Niin paljon, että joskus vaan tykkään tuijotella ympärilleni ja ajatella "onpas minulla ihana koti". Mutta, kun arvostaa harmoniaa ja selkeyttä, niin on täällä paljon työmaata jäljellä. Ylläoleva kuva näyttää keskeisimmän ongelman: koska mun huonekalut on kaikki elämänvarrella kertyneitä (tuo nojatuoli on lapsuudenkodistani ja tuo kasvipöytä myöhempi kirpparihankinta, maksoi 10 €), ne ei muodosta yhtenäistä kokonaisuutta. We have a sillisalaatti! 

On tummaa puuta, mäntyä, koivua, pyökkiä ja sitten valkoisia jutskia. Ja valkoinen on se, mihin mä oon tätä kehittämässä sitä mukaa, kun mahdollisuuksia on. Oon jo tehnyt melkein kaiken, mitä pikkurahalla voi harmonisoimiseksi tehdä: kattolamput on valkoiset pallot, kukkaruukut on yhtä lukuunottamatta yhteneväiset, taulun ja valokuvien kehykset ovat samaa sarjaa ja myös verhot on järkevät. Ennen mun koti oli niiltäkin osin vielä sillisalaatimpi, kun oli eri värejä verhoissa, matoissa, tyynyissä, kehyksissä ja kukkaruukutkin jokainen erilainen.

Yllä olevaan kuvaan liittyviä haaveita: 1) maalata tuo kasvipöytä valkoiseksi tai hankkia aikanaan valkoinen tv-taso jolle mahtui tv:n lisäksi myös nuo kaksi ruukkua 2) koska tuo nojatuoli on mukava istua, niin se pitää muokata sisustukseen sopivaksi ja aattelin, että puuosat vois maalata sellaisella valkoisella maalilla, mistä puunsyyt vielä kuultais läpi ja nahka ja kangasosat saa myös vaihtaa valkoisiin.


 Myös makuuhuoneessa vallitsee huonekalumateriaalien sillisalaatti. Sinänsä tuo sängyn vieressä oleva lipasto ja kirjahyllyt sopivat kyllä keskenään, mutta kun huoneessa on tosiaan valkoista ja koivuakin... Tän osalta haaveena on siis vaihtaa nuo kirjahyllyt valkoisiin ja myös tuo lipasto (joka näkyy peilin heijastuksen kautta) valkoiseksi ja sellasilla ovilla, joista ei näe läpi. Mä en näin jälkikäteen ymmärrä, miksi tuohon lipastoon aikoinaan tuli valittua läpinäkyvät ovet? Ois ollut paljon tyylikkäämpi ratkaisu, jos ois ihan normaalit ovet. 


Minimalisti minussa on vieläkin sitä mieltä, että lipaston päällä on liikaa tavaraa, mutta eipä tuosta enää paljon voi karsia, kun ottaa huomioon, että pidän noista aalto-astiassa olevista pikkukivistä, kulloinkin kesken olevaa kirjaa on kätevintä säilyttää tuossa ja noi loput on enemmän tai vähemmän välttämättömyyksiä. Mutta heti kun tulee se aika vuodesta, että voi vaihtaa kukkiin mullat, niin mä vaihdan tuon kukkaruukun valkoiseksi. Ja sitten mä mietin, että oliskohan jossain myynnissä tuollaista kivilamppua niin, että siinä olis valkoinen jalka ja se kivi olis ihan vaan valkoista kvartsia? Pidän siitä, kun tuo kivi on tuollainen luonnonmukainen sisustuselementti, mutta ihan pikkuisen se riitelee mun suunnitelmien kanssa. Tiesti yksivaihtoehto olisi maalata tuo jalka valkoiseksi... 


Tuo työpöytä on ollut mulla varmaan jostain 5 - 6-vuotiaasta saakka ja se on muuten oikein passeli, mutta haluaisin sen tietysti valkoisena. Voikohan sitä maalata? :D Samaten ruokapöytä ja kaikki kuvassa näkyvät tuolit pitäis maalata, jos se nyt vaan olis mahdollista. Mutta lopputulos taitaa kuitenkin olla, että mä maalaan ainoastaan tuon vaarini tekemän puisen arkun valkoiseksi ja uusin nuo pöydät ja tuolit kokonaan. Eipä tarvi sitten ainakaan miettiä maalin irtoamista tms. Jos mä hommaan sen tv-tason, niin ehkä sinne sais laitettua kaikki dvd:t ja voisin laittaa tuonne arkkuun vaan päiväpeitot ja sitten sen kansi menisi jopa kiinni :D 

Tv- ja tv-taso on kyllä muuten ekoja asioita, mitä mä hommaan ku rahaa on tarpeeksi, sillä tänä vuonna tuli voimaan se yle-vero ja ei kiinnosta maksaa sitä, jos ei omista tv:tä. 

Kuvassa muuten näkyy myös nuo "tornit", joiden päällä iPod-telakka on. Se on viime kesäisiä hankintoja ja täytyy kyllä sanoa, että vaikka edelleen riitelee muun sisustuksen kanssa, niin silti on miljoona kertaa tyylikkäämpi ratkaisu, kuin mikä mulla aiemmin oli (sellaiset hopeanväriset ihmeellisen muotoiset).


Ystävältäni saamani timanttiananas sai tuollaisen pyöreämuotoisen valkoisen ruukun. Tää kuvassa näkyvä (liina, otukset, kynttilät ja kasvi) oli oikeastaan mun jouluasetelma, mutta kun kukka nyt on pysyvä asukki (ainakin niin kauan kuin se onnistuu säilymään hengissä) ja noi muut sopii siihen niin hyvin, niin en oo sitten vielä muuttanut tätä mitenkään. Sitä vaan mietin, että mihin mä tuon kukan tungen, jos haluan keväämmällä laittaa pöydälle tulppaaneja aaltomaljakossa? Ku jouluinen kukka ja tulppaanit ei oikein käy vierekkäin :D 

Sellaisia haaveiluja. Ainakin on helpompaa, kun tietää mihin suuntaan kehittää asioita. Yksi kerrallaan, kyllä tästä vielä joku päivä tyylikäs koti tulee :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti