tiistai 29. tammikuuta 2013

Päivät 311-317, Pitkin ja poikin Suomea

Hei,

eilen illalla pääsin vihdoin takaisin kotiin Ouluun! Minun piti alunperin lähteä vain pariksi yöksi pois kotoa allekirjoittamaan työsopimusta Etelä-Suomeen, mutta jäinkin samalla reissulla hoitamaan myös asuntoasioita kuntoon ja reissu venyi 5 yön mittaiseksi. Mikä oli ihan mielenkiintoinen tilanne siihen nähden, että olin pakannut tavaroita mukaan 2 yön reissun mukaan.

Olen taitava suunnistaja, mutta nyt on kyllä pakko sanoa, että aivot meinasivat suorastaan ylikuormittua kaiken tuon suunnistamisen keskellä. En ollut ikinä ennen ajanut Oulusta Tampereelle, joten se oli ensimmäinen suoritus. Sitten piti taikoa itsensä Tampereelta Lappeenrantaan (jossa en kai edes ole koskaan käynytkään) ja takaisin. Mutta kaikkein pahinta oli, kun menin Helsinkiin katsomaan asuntoja. Mulla oli 14 A4:sta täynnä ohjeita, miten pääsen julkisilla kulkuvälineillä paikasta toiseen. 14! Teki mieli ruveta itkemään, kun ohjeita tulostelin. 

Muuten selvisin Hesassa eksymättä, mutta kerran oli 5 min aikaa vaihtaa bussia kampissa ja mulla ei ollut mitään hajua mistä se toinen bussi lähtee. Kysyin sitä sitten yhdeltä tytöltä ja hän neuvoi reitin. Juoksin paikkaan mistä lähti kyseinen bussi ja nousin siihen. Vain huomatakseni ehkä 3 pysäkin jälkeen, että olen menossa väärään suuntaan! Sitten äkkiä pois, soitto vuokranantajalle, että nyt myöhästyn väkisinkin ja raitiovaunulla seikkailu lähemmäs sitä minne alunperin yritin. Mutta oli se hommaa. Luoja, ku ei oo mitään käsitystä Hesan kartasta eikä myöskään sitä karttaa, niin oli vähän vaikeaa. 

Oulussa ihan totta paistoi aurinko yksi päivä!


Loppujen lopuksi tästä kaikesta sekoilusta väsyneet aivoni saivat minut nousemaan väärällä pysäkillä pois, kun palasin Tampereelle tätini luo hakemaan autoani. Siinä kohtaa oli ajatuksena vaan, että äkkiä takaisin kotiin, nyt ei enää pysty :D Maanantaina tuli siis liikuttua Hesassa ympyrää ja sen jälkeen sieltä junalla Tampereelle ja Tampereelta oikein mukava 6 tunnin ajo Ouluun. Mikä oli sekin ehkä hirvein ajo ikinä. Satoi muun muassa alijäähtynyttä vettä, että mun oli pysähdyttävä välillä skrapaamaan tuulilasia ja sitten kerran mulla meni ohituksessa auto "lumiliiroon". Vähän niinku vesiliiroon, mutta lumen kanssa. Ei mukava tilanne, ku mittarissa on 110 km/h ja toisella puolella on kaide ja toisella rekka. (Äiti siinä oli 100 km/h nopeusrajoitus, ihan normaali hetkellinen "ohitusylinopeus" oli kyseessä ja piti mennä nopeasti ohi, ku se ohituskaista oli rajallisen pituinen.) Mutta siitä selviäminen oli kyllä mun elämän paras ajosuoritus! Uusiksi en halua ottaa.

Kaiken tämän ähkinnän seurauksena mulla on nyt kuitenkin asunto hommattuna ja työsoppari allekirjoitettuna. Ja ihan liian iso nippu papereita ja kirjoja luettavana asianajajatutkinnon kirjallista koetta varten. Eli periaatteessa, vaikka mä oon työtön vielä 1 kuukauden, niin se aika menee opiskellen, ku on se kirjallinen koe 19.4. Kuulemma se on kuin "keskivaikea oikeustieteellisen tentti", joten tulee tarpeeseen, että on kuukausi aikaa lukea, ennen kuin työt alkaa ja sen jälkeen mun on sitten luettava työpäivien päälle.

Asunnosta muutama sananen. Ulkoa näyttää tältä, nuolella osoitettu mun parveke. Se on lasitettu <3


Kuva siis googlesta, ku en huomannut valokuvata itse. Uskoisin, että tuossa on parveke länteen, mikä on ihan mukavaa vaihtelua tän nykyisen pohjoisen jälkeen. (haa, mutta tuossa onkin tuo googlen kompassi kulmassa, jep, eli about länteen)

Pohjapiirrustus näyttää tältä.

Eli hesalaisasunnoksi ihan kunnon kokoinen. Keittiö on niin iso, että sinne mahtuu mun ruokapöytä ja sieltä löytyy täysimittainen jääkaappi-pakastin, liesi ja paikka olisi astianpesukoneelle, mutta en mä sellaista tarvitse. Nykyisessä asunnossani on astianpesukone, mutta en oo käyttänyt sitä kertaakaan, ku tykkään tiskata itse. Keittiössä on about saman verran kaappeja kuin tässä nykyisessä asunnossanikin eli todella paljon. 

Muuten asunnossa ei kaappeja olekaan kuin yksi eteisessä, mutta eipä tällä väliä, koska on kokonainen vaatehuone! Siis näin paljon säilytystilaa mulla ei ole ollut käytössäni ikinä! Kellarista löytyy häkkivarasto (mm. autonrenkaille ja lumilaudalle). Kylppäriin mahtuu pesukone ja pihassa on mulle autopaikka. 

Tän asunnon ainut miinus on, että suihkukaappi on sen kokoinen, että kantsii kyllä laihtua ja äkkiä :D Se on ehkä puolet mun nykyisestä suihkutilasta. Tarkkoja mittoja en tiedä, mutta tarpeeksi kertonee, että en usko, että olisin mahtunut sinne talvivaatteet päällä. Toi ylläoleva kaaviokuva antaa vähän harhaanjohtavan vaikutelman kyseisen suihkukaapin koosta, mutta arvioisin, että ei kyllä paljon yli 60 cm suuntaansa ja sitten se on vähän kolmiomainen. Eli 60 cm x 60 cm ja siitä sitten puolet pois, ku se on kolmio eikä neliö. 

Tuollaisessa suihkussa tuskin tulen "nauttimaan veden virtaavasta vaikutuksesta", mikä onkin ironista, että nyt kun ei oo erillistä vesimaksua, niin todennäköisesti oon paljon vähemmän suihkussa jo ihan siitä syystä, että mun pitää tukkia itseni suihkuun, eikä siellä varmaan mahdu juuri muuta tekemään kuin pesemään hiuksensa. Minkäänlaisesta kurottelusta esim. varpaita kohti on turha haaveillakaan. Mun pitää vähän miettiä tätä ongelmaa sitten ku muutan sinne, koska pitäähän sitä jotenkin pystyä myös kroppa pesemään. On tuolla saatavissa saunavuorokin ilmaiseksi, mutta se nyt varmaan on kerran viikossa?

 

Koko asunto on erinomaisessa kunnossa. Se näyttää juuri remontoidulta ja siinä on jonkin sortin pähkinänvärinen laminaattilattia. Sijainti (Haaga) on sikäli ok, että tuosta on noin 300 m juna-asemalle, josta pääsee alle 10 minuutissa Helsingin päärautatieasemalle (ja niitä junia meni n. 10 min välein, kaikki lähijunat pysähtyy tuossa asemalla) ja mun työmatka onkin kävelyt mukaan lukien noin 30 min per suunta. Sitten toisessa suunnassa on Prisma 2 km päässä, eli siitä tulee mun vakioruokakauppa. Myös kehä 1 ja valtatie 3 (mitä pitkin lähtisin kotiin Pohjanmaalle, jos sinne menisin) ovat ihan parin kilsan sisällä.

Mitä nyt sitten painonpudotukseen tulee, niin reissusta huolimatta olen syönyt "ohjelman mukaan". Tampereella oli pieniä poikkeuksia, ku söin pitkästä aikaa riisiä ja sitten meni irtokarkkeja ja valkoista suklaata, mutta lähes kilo tuli pudotusta tälle viikolle, joten kokonaisuus on kunnossa. Pitää jatkaa hyvällä linjalla, että mahtuu omaan suihkuunsa! 

Syömiset:

Keskiviikko:
- aamupala: luonnonjugurttia ja mansikoita
- lounas: kerroshamppariateria jossain Keski-Suomessa (ajomatkalla Oulu-Tampere)
- illallinen: viinirypäleitä ja juustoa, n. 100 g valkoista suklaata

Torstai:
- aamupala: partista ja mansikoita
- lounas: kanaa ja riisiä, currykastikkeella ja mustaherukkahyytelöllä (mun entinen lempiruoka! Oli ihan pakko! :D En kuitenkaan ole vuoteen tuota syönyt)
- iltapala: kanasalaattia

Perjantai:
- aamupala: partista ja mansikoita
- lounas: salaattia, parsakaalia, kukkakaalia ja jotain palapaistia/hirvikäristystä/what ever (työnantaja tarjosi lounaan)
- iltapala: kanasalaattia

Lauantai:
- aamupala: 2 munan munakas
- lounas: kanasalaattia
- illalla irtokarkkeja

Sunnuntai:
- aamupala: 2 munan munakas koskenlaskija-juustolla (oli hyvää, pitää kokeilla kotonakin!)
- lounas: possun pihvi ja lohkoperunoita (hesan rautatieasemalla ystävän kanssa, kysyin salaattia perunoiden tilalle, mutta ei onnistunut ja mulla oli vain alle tunti aikaa, ennen kuin piti lähteä seuraavaan näyttöön, ni mieluummin toi kun mäkkäri)
- iltapala: viili

Maanantai:
- aamupala: viili 
- lounas: kanasalaatti
- iltapala: 2 munan munakas (luojan kiitos olin jättänyt munia jääkaappiin)

Tiistai:
- aamupala: mansikoita ja luonnonjugurttia
- lounas: subwayn salaatti 
- iltapala: proteiinivanukas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti