maanantai 13. elokuuta 2012

Päivät 143-147, yöhiipparointia

Hei,
taas on yksi viikko takana, aika sen kuin vyöryy eteenpäin. Viime viikko oli elämäntapamuutosprojektin kannalta vähän vaikeampi, koska minua suoraan sanottuna vaivasi kaksi asiaa: hiilarihimot (ja tätä ei yhtään auttanut, että ilmeisesti jäätelöautolla on säännöllinen pysähtyminen meidän parkkipaikalla!) ja sellainen yleinen saamattomuus (joka johtui osin jäljempänä selitetystä ärtymyksestä). Ensimmäinen aiheutti pieniä repsuiluja ja jälkimmäinen liikuntatavoitteista jäämistä. Pikkusen oli myös uhkaavaa vanhoihin tapoihin palaamista perjantaina.

Viime viikollahan kävi niin, että tuli parikin yllättävää työtoimeksiantoa ja sitten onnistuttiin änkeämään kalenteriin myös tapaaminen ystävän kanssa. Näistä huomasin, että kun oli oikeasti sellaista tekemistä, että oli joko a) pakko saada tää tehtyä just nyt tai b) olen toisen ihmisen seurassa, niin näissä tilanteissa jäi äkkiä syömättä, yksi päivä lounas meni jopa neljään ja olinkin kuolla siinä vaiheessa nälkään.


Työt alkaa virallisesti tämän viikon keskiviikkona ja odottelenkin sitä innolla myös siitä syystä, että sitten on niin paljon tekemistä, ettei edes ehdi miettiä mitään herkkuja. Kunhan pitää huolta, että lounaat ja iltapalat on järkeviä ja pakottaa itsensä liikkumaan niin se riittänee. Mielenkiinnolla odottelen myös, että miten työaikainen ruokahomma lähtee pyörimään, kun ei oo työaikaa ja töitä tehdään toimiston lisäksi myös asiakkaiden luona ja kotona. Karppihan joutuu auttamatta tekemään eväät töihin, koska mistään lounasravintolasta tms. et yksinkertaisesti saa kuin niitä perushiilarihöttöjä, joissa pääosaa näyttelee joko peruna, riisi tai pasta ja proteiininlähdettä saa etsimällä etsiä. 


Tähän mä oon ollut henkisesti valmistautunut jo kauan, mutta nyt kysymys onkin siitä, missä mä päiviäni vietän, että mihin mun pitää kuskata se mun lounasboxi? :D Ettei tuu tilannetta, että "just nyt ois 30 min aikaa syödä lounas ennen seuraavaa asiakastapaamista, mutta kippas kappas, ku tuo edellinen tapaaminen tuli yllättäen ja nyt se mun lounasboxi on siellä 40 km päässä toimistolla ja mä oon täällä kaupungissa..." Turvalliset lounastilanteethan mulla on ainoastaan työpaikalla (jonne voin kuskata sen lounasboxin) ja Oulussa (jossa on koti ja kotona jääkaappi sekä kaupungilla subway). Kaikki muut mahdolliset paikat on rosvosektorihommia. 

 

Mutta tää on tulevaa, äkkiäpä sen näkee mitä se tulee olemaan, takaisin vielä kuluneeseen viikkoon. Oli tosiaan vähän ihmeellinen viikko. Teoriassa mulla oli "vapaata" koska olin vielä työttömänä, mutta käytännössä mulla oli lähes joka päivälle to do-lista, että tee tuota ja tätä. Ja se to do-lista oli yhtä poikkeusta lukuunottamatta täysin työnantajasta johtuva. Se sitten vähän aiheutti kummallista oloa. Mun sisällä taisteli vastakkain se velvoisuudentuntoinen ja tunnollinen ihminen "pakkohan mun oo nää tehdä, ku työnantaja pyysi" ja sitten se oikeuksistaan kiinni pitävä ihminen, jonka yli ei muuten kävellä "hitsi, ei mulle näistä palkkaa makseta, ei mulla oikeasti ole mitään velvollisuutta tehdä näitä". 

Kaikesta tästä seurasi sitten se, että mä löysäilin oikein urakalla. Halusin sisällyttää sinne niitä ihania, leppoisia hetkiä. Lihavallehan tällainen "ihana, leppoisa hetki" liittyy ihan liian useasti ruokaan ja niin nyt kävi mullekin perjantaina. Se oli sitä vanhaan pahaan tapaan palaamista. Mulla oli tassussa huippukirja ja maksimoidakseni siihen liittyvän nautinnon, mä hain sitten itselleni angry birds-possu karkkipussin 150 g ja sellaisen pienen daim-patukan. Paha paha minä. Kahdellakin tavalla: ensinnäkään ei missään nimessä saisi luoda itselleen hetkiä, jossa nautintoon liittyy ruoka. Toisekseen, koska tässä oli vähän kyse siitä, että mun pään sisällä oli ristiriita velvoitteiden suorittamisen suhteen ja siitä aiheutuva ärtymys, jota paikkailin "ihanalla, leppoisalla hetkellä", niin kyse oli myös tunnesyömisestä. Todella paha juttu! 

Tää oli ensimmäinen kerta pitkään aikaan, ku mä sorruin tunnesyömiseen. Old habbits die hard. Mä luulin, että mä olin jo päässyt tunnesyömisestä, mutta onkohan tässä sittenkin ollut kyse siitä, etten mä ollut pitkään aikaan tuntenut mitään? Siis mähän olen sinkku ja asun yksin. Oon ihan hirveän suuren ajasta yksin, joten myös mun tunne-elämä on erittäin tasaista. En pääsääntöisesti tunne just yhtään mitään. Arjessa on sellaisia pieniä onnenhetkiä "onpas mulla kaunis asunto ja kauniit astiat" ja takapakkeja "miksi tää juoksu tuntuu nyt näin vaikealta", mutta ei mitään sen kummempaa. En ole äärimmäisen onnellinen, en vihainen, surullinen, ärtynyt, masentunut tai mitään muutakaan sellaista. 

Esimerkiksi silloin, kun olin parisuhteessa, elämä oli yhtä tunteiden vuoristorataa. Mä olin niin hurjasti erilainen, että jopa mun veljeni kommentoi, että mä oon muuttunut ja että oon olin ihan mahdoton silloin. Mä muistan itsekin silloin ajatelleeni, että jollain tasolla haluaisin takaisin tähän tasapaksuun, käytännössä ei tunteita lainkaan, tilanteeseen. Ja noh, nyt mä oon siinä. Ja siksi kai onkin ollut niin helppoa välttyä tunnesyömiseltä. Ku ei oo ollut niitä tunteita alunperinkään. Paitsi nyt tuo alati kasvanut ärtymys viime viikoilta, joina työnantaja on pommittanut vaikka minkälaisella hommalla, vaikka työsuhde ja ennen kaikkea palkan maksu ei oo alkanut. Onneksi työt alkaa nyt, niin sitten ei tartte tuntea ärtymystä mistään, mitä sieltä tulee, koska siitähän mulle maksetaan että mä teen ne jutut :D Työnteon kanssa mulla ei oo asenneongelmia, vaan sen kanssa, että tunnen oloni hyväksikäytetyksi. Jokatapauksessa, pitää selvästikin vielä työstää tätä tunnesyömisasiaa, ku tuskin mä elämääni pumpulissa saan elää jatkossa.

 

Tässä postauksessa muuten kuvituksena vähän kodin tunnelmafiilistelyä ja sitten kuvia mun viime öiseltä seikkailulta. Yritin nimittäin bongata niitä perseidejä ja siksi suuntasin sinne lähellä olevan pellon varteen keskellä yötä. Huomasin, että tarvitsen todella kipeästi uudet silmälasit. Jos on huono näkö muuten, niin pimeässä se on ihan surkea. Oli kuulkaas eri jännää polkea pyörällä, ku ei ollut katulamput päällä ja oli siis sangen pimeää ja mä näin vain 5 m enkä sitäkään tarkasti vaan ihan blurrina. Siis käytännössä yhtään huonompi näkeminen on jo täyttä sokeutta. 


Pellon laitaan päästyäni mä näin kuitenkin kuun, venuksen ja pari kirkkainta tähteä. Sekä siitä aavasta sinisestä taivaasta aiheutuen vähän peltoa ja puita. Tähdenlentosaldoksi jäi lopulta 2, mutta muuten oli kyllä uskomattoman ihana fiilis siellä istuskella ja tarkkailla tähtitaivasta, nousevaa kuuta ja kaiken yllä leijuvaa usvaa. Jos ois ollut hyvä valokuvausvälineistö (= järjestelmäkamera hyvällä putkella ja jalusta), niin oisin saanut aikaiseksi maagisia kuvia. 

Kävin myös siellä jokirannan metsikössä kurkkimassa, josko kuu heijastuisi joesta, mutta siellä oli niin sankka sumu, että näkyvyys oli ihan nolla. Ei näkynyt sen sumun läpi sitä kuutakaan. Laitankin tähän esimerkiksi kuvan siitä sumusta. Se näytti nimittäin ihan hassulta, kun sitä kuvasi salamalla.

Summa summarum: viikon saldona siis puoli kiloa miinusta, liikuntaa 3 päivänä (keskiviikkona pyöräily, torstaina juoksu ja lauantaina kävely) ja siihen vähän päälle pyöräilyä kaupunkiin ja takaisin (2 päivänä), jota mä en siis laske kuntoliikuntoihin vaan ne on ihan arkiliikuntaa. Sen pyöräilyn kaverille laskin mukaan, koska se oli niin pitkä matka, että siihen meni tunti.

Mut hei, huomenna tulee mun äiti ja veli käymään täällä Oulussa, jee! (Alla vielä ruokapäiväkirja.)

Ruokatouhut:

Keskiviikko:
- aamupala: mansikoita, partista, vähän kermaa
- lounas: kaalipaistosta
- kaverilla: kaksi palaa mansikkajäätelöä
- iltapala: (ei voi muistaa enää, että mitä, jotain mun perussärppiä se varmaan oli)

Torstai:
- aamupala: mansikoita, partista, vähän kermaa
- lounas: subwayn kanateriyakisalaatti (tää oli se päivä ku lounas meni neljään ja olin kuolla nälkään ja jääkaappi oli tyhjä, eli jouduin käymään kaupassa sikanälissäni. Olis oikeasti pitänyt vielä kokatakin, mutta subin salaatti oli helppo ja nopea tuskan lievitys)
- iltapala: (ei voi muistaa)

Perjantai:
- aamupala: mustikoita, partista, vähän kermaa
- lounas: kaalipaistosta
- iltapala: 150 g karkkia, 1 pieni daim-patukka, proteiiinijuoma maitoon, cheddarjuustoa ja silliä (eksoottista, eikö? :D)

Lauantai:
- aamupala: mustikoita, partista, vähän kermaa
- lounas: kaalipaistosta
- iltapala: proteiinijuoma maitoon, cheddarjuustoa ja silliä

Sunnuntai:
- aamupala: mustikoita, partista, vähän kermaa
- lounas: kaalipaistosta
- iltapala: proteiinijuoma maitoon, cheddarjuustoa ja silliä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti