tiistai 17. heinäkuuta 2012

Päivät 118-121, uudet "huudit"

Nyt tekisi mieli tehdä sellainen "kuvaoksennus"-postaus. Asiaa mulla on hyvin vähän sanottavana, mutta kuvia sitäkin enemmän, kun on tullut kuvattua tätä uutta asuntoa sekä lähiympäristöä. Mutta mutta, kerrotaanpa nyt jotakin. (huomautus, kun teksti on kirjoitettu: oli sitä asiaa sittenkin :D )

Asuinalueesta: tää on niin sanottua "korkean rahan aluetta" ja ilmeisesti koko alue on rakennettu siinä noin 12 vuotta sitten. Tämä tarkoittaa, että kaikki talot on tosi uuden näköisiä ja koska istutuksilla on ollut aikaa kasvaa, tämä on superviihtyisä. En ole eläessäni asunut näin viihtyisällä alueella! Melkein kävi mielessä, että jos elämä ei heitä työpaikkaa johonkin muualle, niin minä jään tähän. Ainakin siksi aikaa, että voin ostaa itse asunnon tästä taloyhtiöstä :D

Raksilan prismaan (ja näin ollen myös Oulun rautatieasemalle) on autolla tietä pitkin matkaa tasan 4 km, mutta pyöräilin tänään kaupunkiin pyörätietä pitkin ja siinä meni aikaa noin 15-20 min. 10 minuuttia kotoa pyörällä veljen asunnolle, mikä on mahtavaa, koska veli on mun todennäköisin lenkkikaveri ainakin kävelylenkeille. Pyörätie on melkein koko matkan keskellä metsää ja siis sekin superviihtyisä ja just sellainen, että esim. mun äiti tykkäisi pyöräillä sitä pitkin, ku ei oo autoja mailla halmeilla. Oululla on ilmeisesti maine pyöräilykaupunkina ja täytyy sanoa, että tuo pyörätie oli kuin pyöräteiden moottoritie. Se meni suoraan paikasta toiseen ja siihen liittyi sitten molemmilta puolilta paljon pikkuteitä. Eli tavallaan se menee kaupungin läpi ja eri asuntoalueilta on "liittymät" siihen. Autoista ei tarvitse välittää, joten matka etenee nopeasti.

Tää mun asuinalue on joko Maikkulaa tai Knuutilanrantaa. Tai sitten sekä että, jos Knuutilanranta kuuluu Maikkulaan. Tuossa noin 100 m päässä talosta on kyltti "Maikkula" ja mun postinumero on Maikkulan postinumero, mutta jos katsoo netissä karttaa, niin tässä melkein päällä lukee Knuutilanranta.

Vaikka sinne prismalle on se 4 km (mikä ei ole autolla ajettuna yhtään kohtuuton), niin tässä lähellä on myös kolme pientä kauppaa. Noin kilometri etelään niin siellä on Sale, posti ja apteekki. 200 m mäkeä ylös niin on lähin Siwa, joka on auki joka päivä 7-23 ja sitten tuossa noin 1,5 km pohjoiseen on K-market. 

Lähellä on myös lämsänjärvi uimarantoineen ja siellä oli ainakin 50 ihmistä vielä nyt iltakasiltakin, kun juoksin siitä ohi. Jos näin hyvät säät jatkuvat, otan asiakseni käydä testaamassa kyseisen järven ennen töiden alkua. Luonnonvesistä lähellä on myös Oulujoki, se on tuossa tämän tien päässä, eli noin 150 metrin päässä. Sinnekin varmaan vois mennä uimaan, mutta se järvi on varmaan lämpimämpi.

 



 

Tästä on siis kätevät kulkuyhteydet (pyörätie, autotie ja bussipysäkki tuossa 100 m päässä), lähellä tarpeeksi kauppoja ja kaupan päälle tässä on ihanasti luontoa. Ikkunasta näkyy jälleen kerran metsää <3 Niin ja sitten vaikka tää on periaatteessa 36 neliön yksiö, niin tässä on seinällä erotettu vähän kuin makuuhuone. Oma sauna löytyy ja todella iso parveke. En ois voinut löytää parempaa asuntoa. 

Muutosta itsestään on sanottava, että huh huh, ei tee mieli heti tehdä uudestaan. Mulla meni Kokkolassa noin 7 tuntia laittaa kamat kasaan, sitten meni noin 40 minuuttia kummassakin päässä kantaa tavarat autoon ja eilen meni noin 15 tuntia saada suurin osa tavaroista paikoilleen. Hieman jäi vielä tälle päivällekin, mutta tänään mä en oo ollut yhtään niin tehokas kuin eilen.


Tällä hetkellä tekemättä on vielä tietokoneen kaiuttimien kytkeminen, pyykinpesukoneen tiiviste-ongelman ratkaiseminen, yöpöydän sisällön tukkiminen tuohon lipastoon ja yhden satsin kantaminen varastoon ja yhden roskiksille. (verhot mä saan vasta 1.8. mutta joku päivä aattelin pestä ikkunat ennen sitä. Näitä ei oo nimittäin hetkeen pesty... Niin ja sitten se olohuoneen sokeripala valaisinpistokkeeksi, täytyy soittaa vuokranantajalle siitä.) Lisäksi mun täytyis keksiä, mihin kummaan mä tungen mun A3-kokoisen piirrustuslehtiön ja A3-kokoiset piirrokseni. Ne oli Rovaniemellä mun sängyn alla -> eipä tullut siivottua niin perusteellisesti, oli muuttaessa oikein kivat villakoirat. Kokkolassa ne oli mun parvella, eivät haitanneet siivousta, eivätkä itse pölyttyneet, ku siinä oli tavaraa päällä. En haluaisi niitä mihinkään näkösälle, mutta toisaalta kiinnostais pitää sängyn alusta yhtä laukkua lukuunottamatta tyhjänä, niin sen vois siivota normaalisti siivouspäivinä.

En tähän nyt laita vielä kuvia olohuoneestani/tupakeittiöstä, ku se ei oo vielä valmis, mutta ohessa on noita kuvia tästä mun makuu/työhuoneesta. Tää on nyt sikäli hassu ratkaisu, että pienemmässä huoneessa on enemmän tavaraa ja käytännössä siis tän huoneen seiniä kiertää tavarat ja keskellä on sitten sellainen 2 m x 2 m tyhjä kohta. 


Kirjahylly ja lipasto ovat tässä huoneessa, koska ne olisivat vieneet liikaa tilaa olohuoneesta. Nythän olohuone on vähäkalusteinen, mutta hommaan sinne tv-tason, tv:n ja sohvan jahka palkat alkavat ilmaantua tilille. Tuo toinen tila on myös se, mihin mä "parkkeeraan" mun potentiaaliset vieraat, joten siksi haluan sen olevan enemmän "edustuskunnossa" :D Olohuoneesta tulee super-ihana, kunhan vaan saan siihen tv-tason, tv:n, sohvan ja ne verhot. 

Tää pienempi huonekin on kuitenkin aika jees, ku ottaa huomioon tavaramäärän. Siinä missä olohuoneen värit tulee olemaan valkoinen, vihreä ja turkoosi, on makuuhuoneen värit valkoinen, sininen ja pinkki. Makuuhuoneessa on yksi seinä vaalean sininen ja laitoin sille seinälle sängyn siksi, että seinää näkyisi mahdollisimman paljon. 

Tuo pinkki saattaa kuulostaa hurjalta sisustusvärinä, mutta sitä on kuitenkin vain kahden tyynyn verran, joten kokonaisuus ei ole liian räikeä. Sininenkin on vaalean sinistä ja sitä tulee olemaan seinän lisäksi tän huoneen verhossa. Valkoista on sitten 3 seinän, mattojen ja sängynpeitteen verran.

Mitäs vielä... ikkunat ja parveke on suoraan pohjoiseen, mikä on hyvä kämpän lämpötilan kannalta kesäisin. Näin heinäkuussa tämä on ollut aika valoisa siitä huolimatta, että aurinko paistaa suoraan sisään vasta siinä 22-23 aikoihin ja sen älkeen. Mutta aika suuren osan vuotta aurinko todennäköisesti ei paista koskaan sisään. Siinä mielessä harmi, ettei kristallit pääse tekemään niitä sateenkaaria. Täytyy myös vähän tuumailla, mitä se tarkoittaa parvekkeelle laitettavien kasvien kannalta.

Niin joo ja tää on tosiaan luhtitalo, ei kerrostalo. Mä oon toisessa kerroksessa ja mun päällä ei oo muuta kuin katto. Tuskin maltan odottaa ensimmäistä kunnon sadetta, että saan kuunnella sateen ropinaa <3 Mulla on kaksi ulkoseinää: tää ikkunaseinä ja sitten tuo seinä millä on ulko-ovi ja keittiö. Tuossa sivulla on portaat, joita pitkin ei pääse kuin tähän ja tämän viereiseen asuntoon, eli melkein on oma kulkuväyläkin. Sinänsä ihanaa, että mä oon aina halunnut asua luhtitalossa :) 

Tällä hetkellä käyttökokemus on, että aika hiljaista on. Vastapäisen talon (ainakin) parilla tyypillä on koirat, joten ne on haukkuneet silloin tällöin, ku ne on olleet pihoillansa, mutta muuten en ole kuullut muista asukkaista mitään elämisen ääniä ja tää on niin luksusta sen jälkeen, ku mulla oli Kokkolassa toisena seinänaapurina erittäin kovaääninen lapsiperhe, jonka lapset huusivat ja itkivät ihan hirveästi ja muutenkin melusivat. Ja toisena seinänaapurina oli sitten vanha mummo, joka puhui puhelimeen niin kovaa, että mä kuulin kaiken ja se myös katsoi uutisia niin kovalla, että mä kuulin nekin sanasta sanaan. Satunnainen koiran haukunta ja puiden lehtien havina on kuulkaas luksusta, jota osaa arvostaa tuollaisen kokemuksen jälkeen!


Ai niin joo, ja sitten ois se "pääasiakin" vielä, eli nää mun ruokatouhut ja sellaiset. Hups. No, tätä lukee niin moni mun perheenjäsen ja sukulainen, että halusin nyt heille kertoa tästä uudesta asunnosta ja asuinpaikasta enemmän ja elämäntapamuutosjutut on nyt vähän sivuseikka tässä postauksessa.

Lyhyesti todettakoon, että viikon saldoksi tuli + 300 grammaa, eikä se ole ihmekään, ku liikunnat jäi yhteen ainoaan kertaan ja lisäksi hiilareita tuli syötyä useampana päivänä. Mutta itse en ota tästä paineita tai paniikkia, palailen ruotuun niin ruokien kuin liikunnankin suhteen täällä Oulussa, niin kyllä se siitä taas etenee. Ja hiilarikilot on aina hiilarikiloja, ne saa parissa päivässä pois, kun syö karpin kannalta "normaalisti". 

Lauantai:
- aamupala: kinkkukiusausta (oli syötävä pois muuton alta)
- lounas: lohisalaatti äidillä
- iltapala: valkohomejuustoa, sirkusaakkosia (tää oli hiilarinapostelu nro 1)

Sunnuntai:
- aamupala: vadelmia ja partista
- lounas: subwayn kanateriyakisalaatti
- iltapala: 150 g sipsiä, dippiä ja 1 siideri (hiilarinapostelu nro 2, vähän sellainen "viimeinen ilta Kokkolassa"-meininki)

Maanantai:
- aamupala: partista ja mansikkahilloa (nukuin viimeisen yön äidillä ja en viitsinyt sulatuttaa marjoja yhtä aamiaista varten)
- lounas: subwayssa 30 cm subi (hiilarinapostelu nro 3, muuttopäivä, oli jumalaton nälkä, niin arvelin, ettei salaatti riittäisi)
- iltapala: kirsikoita

Tiistai:
- aamupala: partista, vadelmia, vähän kermaa
- lounas: kinkkukiusausta
- iltapala: 75 g graavilohta ja loput kirsikat (niitä oli siis alunperin litra)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti