keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Päivä 10 + sisustamisesta

Ja hulabaloo jatkuu. Tuli sitten tosiaan minulle se tunnusmerkistön muotoilu. Jos maan hallitus tarttuu siihen, niin se lähtee lausuntokierrokselle yms. sitä muokkaavat sitten ammattilaiset, mutta mulle räpsähtäis nyt niinku tämä ensimmäisen version tekeminen. Jippii. On nimittäin ihan tosi vaikea juttu tehdä. Kaiken lisäksi just tällä viikolla umpeutuu suurimman osan käräjäoikeuksista haut, lauantaina on ystävän synttärit ja sunnuntaina puolestaan mun ystäviä tulee mulle kylään. Eli vielä 5 hakemusta (oon siis tehtaillut niitä tässä jo tällä viikolla enemmänkin ja ens viikolle jää vielä toiset 5, joissa hakuajat umpeutuu myöhemmin) käräjäoikeuksiin, uusi pykälä rikoslakiin ja noi sosiaalisen elämän jutskat ois loppuviikon ohjelma. Äiti ymmärrät varmaan miksi en nyt ehdi millään sinne Tampereelle :D

Jotenkin ihmetyttää taas tämä elämän perinteinen kulku, että välillä ei oo mitään ja sitten yhtäkkiä on niin paljon, että tuntuu, ettei mitään kerkeä. Mä harrastin tuossa monta kuukautta yksinoloa ja nyt on sitten jo 4 ystävähässäkkää tähän 2 viikon sisään. Mulla oli teoriassa aikaa 6 viikkoa hakea töitä, mutta käytännössä kun sain paperit (ja siis näin ollen kelpoisuuden virkoihin) 27.3. ja hakujen vip oli tosi moneen paikkaan 30.3. niin vähän haipakaksi meni tämäkin. Tiesin kauan, että annan graduni eduskunnalle ja medialle. Ja ne molemmat päättävät tarttua siihen just tällä viikolla. Tai no eduskunta tarttui siihen jo silloin viikko pari sitten, mutta pyyntö pykälän tekemisestä tuli tänään.

Tämän kaiken keskellä yritän sitten pitää huolta myös tämän elämäntapamuutos-projektin etenemisestä.

Tämän päivän ruokailut:
- aamupala: 1 dl mustikoita, partista, kermaa ja pellavansiemeniä (= vakioaamupalani, seoksen kokonaistilavuus noin 2,4 dl)
- lounas: fajitakanaa 250 g ja kreikkalaista salaattia
- iltapala: proteiinijuoma (1 dl proteiinijauhetta, 2 dl kevytmaitoa, 1 dl vettä) ja 1 omena kuorineen

Ja uskokaa tai älkää, mä halkean! Tää on joku outo juttu, ettei juoksulenkin (kävin siis illalla taas huitaisemassa 800 kaloria mäkeen) jälkeen ole nälkä. Söin kuitenkin proteiinijuoman ja omenan, ku aattelin, että muuten jää ruuat liian vähäisiksi ja nyt mä tosiaan halkean. Puh huh. 

Tähän vaikutti varmaan myös se, että kun päivällä kävin kaupassa täydentämässä salaattiaineksia, nappasin mukaan myös kivennäisvettä, jota sitten nautiskelin tuossa juoksulenkin jälkeen puoli litraa. Täytyy kyllä sanoa, että rankan juoksulenkin jälkeen mikään ei ole parempaa kuin kylmä vesi. Ja sitten jos saa maustettua kivennäisvettä limenpalasella, niin sehän on arjen luksusta!

Päivällä kerkesin myös hieman askarrella. Siis siinä vaiheessa, kun olin saanut mielestäni tarpeeksi monta työhakemusta tälle päivälle tehtyä ja ennen kuin tiesin, että lisänakki napsahtaa. Harrastan nimittäin valokuvausta ja erityisesti luontovalokuvausta. Niinpä minulla on kertynyt koneelle ties kuinka hirveästi valokuvia, joista osa on "ihan jees"-laatuisia. Olen jo hirveän kauan ajatellut, että pitäisi teettää niitä paperille ja laittaa seinälle. Nyt tällä viikolla sain sen viimein aikaiseksi. Hintaa kuville tuli naurettavat 3 euroa ja kuvat tulivat tänään postiluukusta, kun ne maanantai-iltana tilasin. Kävin sitten hakemassa prismasta sellaisen kehyksen (10 euroa, ei kaatanut kukkaroa, etenkään kun herkuttomuus säästää oikeasti rahaa tosi paljon!) ja asettelin kuvat siihen. Olin valikoinut kokoelmistani 9 minusta kivointa luontokuvaa ja nyt minulla on taas yksi lisäelementti luontoa kodissani. 


Tuo lumpeenkukka oli tosi monta vuotta paras minun ottama kuvani ja se kummitteli aina ylitsepääsemättömänä, mutta nyt viime loppukesänä/alkusyksystä olin ystäväni kanssa Himangan saaristossa retkellä ja venekarille sattui noinkin uskomattomat olosuhteet kuin noista kolmesta ylimmästä kuvasta käy ilmi ja pystyin viimeinkin ylittämään itseni. Vaikka ei siitä silti mihinkään pääse, että lumpeenkukka on kuvana edelleen lähes täydellisyyttä hipova. Aina välillä olen miettinyt, että pitäisikö minun teettää siitä tauluja ja ruveta myymään niitä ;D 

Tuon taulun tekeminen oli osa mun tän hetkistä sisustusintoa :) Kävin siellä Saijalla tuossa pari viikkoa sitten ja Saijan koti oli heti kuin jostain sisustuslehdestä. Niin upea etten ikinä ole ollut niin upeassa asunnossa, vaikka ystävälläni Sapilla onkin kyllä kova haastaja tyylikkyydessä. Piti sitten alkaa omaa murjua tuunaamaan, tämä kun on tällainen tilkkutäkki vailla päätä ja häntää. 

Mitään isoa ei tietenkään tässä opiskelijana/työttömänä ole voinut tehdä, mutta tällaista pientä yhdenmukaistamista olen harrastanut. Kukkiin piti vaihtaa multa joka tapauksessa ja ostaa uudet isommat ruukut, joten ostin ne valkoisina. Sitten tämän taulun kehys on valkoinen ja kirjahyllyni päällä olevat valokuvakehykset samaa sarjaa tän taulun kehysten kanssa. Etenkin niiden kehysten yhdenmukaistaminen teki aika paljon. Ja sitten toinen asia mitä tein, oli tavaroiden karsiminen kirjahyllyn päältä sekä ikkunalaudalta. 

Minun tyylini on sellainen aika minimalistinen: vain muutamia esineitä tasojen päällä, mutta sitten pidän siitä, että ne muutamat asiat ovat tyylikkäitä. Eli ne muutamat asiat ovat nyt esimerkiksi mariskooli, iittalan kivilyhdyt ja pieni laakea aaltomaljakko, johon tämä kaktuksentappajakin on saanut aikaiseksi rairuohoa :D Jossain vaiheessa, taas klassisesti "kun olen iso ja rikas juristi", aion yhdenmukaistaa kotini sisustusta siten, että koko sisustus koostuisi vain noin 4 väristä (vihreä, turkoosi, valkoinen ja beige). Se tekisi kodista niin paljon harmonisemman ja tyylikkäämmän näköisen. Olisi pitänyt tajuta tämä jo kauan sitten, kun aloin kerätä kasaan omaisuuttani. 

Nyt on tilanne nimittäin se, että kirjoituspöytä ja ruokapöytä ovat koivua, kukkatasona toimiva sohvapöytä erittäin tumman ruskea, kirjahylly ja lipasto jotain "kirsikkaa tai pyökkiä" tms. kuitenkin jotain keskiruskeaa sävyä. Ja sitten on yöpöytä joka on mäntyä. Nojatuolin nahka on maitosuklaan ruskeaa, verhot beiget ja viininpunaiset, matot vihreät ja siniset. Sängyn peite valkoinen, mutta siinä on mattojeni väriin sopivia vihreitä raitoja. Tyynyt sängyllä beigeä, punaista ja keltaista. Kauhea sekamelska siis. Jotenkin nyt on käry, että mihin suuntaan lähteä kehittämään, mutta tosiaan vielä ei asialle voi mitään. 

Mutta ainahan on hyvä unelmoida ja asettaa tavoitteita!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti