sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Päivä 7

No niin, ensimmäisestä viikosta selvitty kunnialla! Jee!

Tänään kävin pitkästä aikaa juoksemassa ja sykkeetkin olivat sen mukaiset. 50 minuuttia tuli asfalttia tassuteltua keskisykkeellä 183 ja maksimissaan syke kävi 195:ssä. Kaloreita kului hurjat 805. Mietin, että oisko kuumuus voinut mitenkään vaikuttaa noihin sykkeisiin, ku mulla oli päällä se tuossa ylhäällä olevassa lumilautailukuvassakin oleva haltin takki. Joka on oikeastaan talvi/toppa/laskettelutakki. Ei juoksutakki. Ei etenkään juoksutakki, jos asteet on vähän plussan puolella. -15 asteessa se sen sijaan on oikein sopiva. Ensi kerralla taidan kyllä laittaa päälle tuulipuvun takin ja alle sitten pari kerrosta. Varsinaista juoksutakkiahan minä en omista. Olen kyllä pari kertaa miettinyt sellaisen hommaamista, mutta se on listalla "ostetaan sitten kun päästään töihin ja aletaan saada palkkaa". Kuten on myös järjestelmäkamera (harrastan valokuvausta ja en omista järjestelmäkameraa. Jippii.) ja uudet silmälasit (en ole käynyt tarkistuttamassa näköäni 6 vuoteen, voi olla, että näkö ei enää ole vain - 1,5 per silmä).

Lupasin, että laitan tänne aina sunnuntaisin kuvakaappauksen viikon liikunnoista niin, että kokonaiskuva välittyy helposti.

Tässäpä siis minun liikkumiseni tältä viikolta. Ei mennyt ihan niin kuin olin aluksi ajatellut, mutta aika tasapainoinen kokonaisuus tämäkin on, kun mukana on sekä lihaskuntoa että aerobista liikuntaa. Tosin tuosta juoksulenkistä on sanottava, että jos keskisyke on 183, niin ollaan varmaankin enemmän jo anairobisen puolella :D Ensi viikolle yritän tukkia yhden kahvakuulatreenin enemmän. Lihaskuntoa ja kiinteytymistä tässä nimittäin todella tarvitaan. Juoksua puolestaan teen siksi, että pidän siitä ja toisaalta siinä palaa erittäin tehokkaasti kaloreita ja kun sykkeet ovat näin kovat, jälkipolttokin on ihan mukava. Viikon liikunnalla kulutetut kalorit ovat ilman vesijuoksua 2440. Periaatteessa sykemittarini pitäisi olla vedenkestävä, mutta en ole koskaan uskaltanut ottaa sitä mukaan uimahalliin. Joten en tiedä yhtään kuinka paljon tuo vesijuoksu todellisuudessa kuluttaa. Joissakin lähteissä lukee, että se olisi tehokkaampaa kuin uinti, mutta minusta vesijuoksu on aika kevyttä vaikka kuinka potkisi menemään. Ja minä etenenkin siinä tosi nopeasti, yleensä olen altaan nopein vesijuoksija.

Sitten on mainittava, että tänään otettiin äidin kanssa "lähtötilannekuvat". Ja voi karmeus! Oon itse hieman läskisokea ja yleensä kai sitä tulee seistyä niin valokuvissa kuin peilinkin edessä huomattavasti enemmän vatsaa sisälle vetäen ja tietenkin pukeutumistyylini on yleensä paremmin näille mitoille sopivaa. Mutta laitetaanpas nyt kuvaoksennus lähtötilanteesta, niin tiedätte mitä tarkoitan, kun sanon, että osaan pukea itseltäni pois 10 kg, näissä kuvissa nimittäin näkyy koko karmea totuus ja ihan tarkoituksellisesti, en vetänyt yhtään vatsaa sisään. Yritin ainoastaan pitää selkärangan suorassa.

Nämä ovatkin sitten varmaan kamalimmat kuvat minusta, mitä olen ikinä nettiin laittanut. Mutta joskus on oltava raatorehellinen ja kaunistelematon. Verratkaapa huviksenne näitä kuvia tuossa yllä olevaan lumilautailukuvaan. Paino on molemmissa aika samoissa lukemissa, voi olla että näissä kuvissa jopa alempi kuin tuossa lumilautakuvassa. Tästä näkee ihan konkreettisesti miten järkyttävän suuri merkitys tyylillä ja vaatevalinnoilla on siihen, miltä näyttää. Vaikka olisi tälläinen armoton sotanorsukin kuin minä, tyylikkyydellä pystyy peittämään osan siitä. Ja sitten huonoilla vaatevalinnoilla, esimerkiksi tällaisilla ihoa myötäilevillä makkarankuorilla kuin kuvassa, saa homman näyttämään paljon oikeata tilannetta pahemmalta.

Siitä tulikin mieleen, että minua huvitti, kun olin vähän löysemmissä vaatteissa liikkeellä, niin kaverit Rovaniemellä hirveästi kehuivat, että olin laihtunut hirveästi. Oikeasti olin vain lihonut, mutta olin pukeutunut painolleni sopivammin, joten vaatetus muodosti optisen harhan. Siinäpä miettimistä itse kullekin :D Että vetääkö päälleen sitä makkarankuorta vai jotain ilmavampaa. Esimerkiksi tuon Mungolife-blogin (johon on linkki tuossa sivussa) pitäjä taitaa ilmavan tyylin, joka imartelee hänen kehoaan todella paljon ja hän näyttääkin yleensä paremmalta vaatteet päällä kuin bikineissä vaikka onkin täydellisen hoikka ja kiinteä ihminen.

Noh, takaisin minuun. Tästä siis lähdetään. Yritän taikoa tänne huomenna (tai tänään) sellaisen välilehden, jonne voisin alkaa kirjaamaan edistymistä. Huomenna saa kirjata ensimmäisen "virallisen" tiputuslukeman ja kun tässä on nyt nesteet viskattu mäkeen, niin huomenna otan myös mitat rinnanympäryksestä, vyötäröstä ja lantiosta. Käsivarsista ja reisistä en ota, koska niistä on vaikea löytää sitä samaa kohtaa, joten mittaustulos ei olisi niin tarkka. Enkä minä käsivarsia ja reisiä koskaan ole stressannutkaan (vaikka reisien stressaamiseen ilmeisesti olisi aihetta :D ), vaan vatsa on se mun suurin murheenkryyni.

Niin joo ja sitten vielä päivän syömiset:
- aamupala: 1 dl mustikoita, partista (= partaäijää = turkkilaistajugurttia) ja hieman kermaa. Unohdin laittaa sekaan pellavansiemeniä, mitäs olivat piilossa kaapissa...
- lounas: annos kaalipaistosta
- iltapala: syömättä, käyn muokkaamassa sen tänne kunhan saan sen syötyä. En tiedä vielä yhtään mitä söisin, kun mulla ei ole ollenkaan nälkä. Harvoin mulla onkaan juoksulenkin jälkeen... (muokkaus: 22.30 syötyä tuli noin 2 rkl kylmäsavulohituorejuustoa ja sitten 40 g macadamia-pähkinöitä. Pähkinöistä tuli muuten yksistään 288 kcal. Harvinaiseksi herkuksi luokiteltava jutska siis.)

Palasin tosiaan rahkasta tuohon turkkilaiseen jugurttiin ja kermaan, kun mun ei ehkä tartte olla ihan niin vähillä kaloreilla mitä rahkasta tulee. Ja voi elämä, kun maistui muuten hyvältä! Tuossa jos missä huomaa konkreettisesti sen eron, minkä rasvan määrä tekee ruuan maulle. Rahka oli niin puisevaa ja tämä oli niin älyttömän hyvää rahkaviikon jälkeen, että oksat pois! Ja niille, jotka kyseenalaistaa rasvan merkityksen nälän poissa pitämisessä: katsokaapa vain noita mun tämän päivän ruokia. Ovat runsasrasvaisia molemmat, olen käynyt 800 kaloria kuluttavalla juoksulenkillä, kello on nyt puoli yhdeksän illalla ja mulla EI ole nälkä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti