torstai 28. kesäkuuta 2012

Päivät 95-98, juhannus

Helou,
bloggaaja ei ole kuollut, vaikka sitä ei ole näkynytkään epätavallisen pitkään aikaan. Tässä on vaan ollut oikein hauska "pikku rupeama". Mä alunperin ajattelin tehdä tämän postauksen jo sunnuntai-iltana, mutta en kerennytkään. Olin siis setäni mökillä saaressa perjantaista sunnuntaihin, minkä jälkeen maanantaina oli ystäväni polttarit, jotka mä olin järkännyt. Ja tähän mun perinteiseen "tee se itse, niin ainakin tiedät että se tulee tehdyksi ja se tulee tehdyksi hyvin"-tyyliin, mä tietenkin suunnittelun ja järjestämisen lisäksi olin se, joka otti mukaan lähes kaikki tavarat (ja kävi kaupoissa hakemassa ruuat ja juomat) mitä päivän aikana tarvittiin. Joten, kun mä saaresta kotiuduin, loppuilta menikin viimeisten valmistelujen tekemiseen ja pakkaamiseen.

Polttareista kotiuduin puoli kolmelta maanantain ja tiistain välisenä yönä ja siitä sitten vaan tiistai aamulla ysiltä uudestaan reissuun, ku lähdettiin käymään veljeni kanssa Oulussa. Edellinen "kiva kaupunkireissumme" meni pieleen, ku mun työhaastis kestikin arvioidun tunnin-puolentoista sijaan 6 tuntia. Joten siksi olin pyhittänyt tuon päivän vain mukavalle yhdessäololle. Tosin alkupäivästä vähän söi naista, kun oli rapelo. En mä mielestäni paljon juonut polttareissa, mutta en mä kyllä laskenutkaan ja kun en yleensä juo ollenkaan jne. Niin ja sitten se valvominen. Mä oon niitä ihmisiä, jotka on ihan zombeja, jos yöllä ei saa nukkua. Aamuvirkku, illan torkku. Jokainen "ilta/yö-ihminen" voi kuvitella miten hyvältä teistä tuntuisi herätä esim. kuudelta aamulla. No siltä musta tuntuu valvoa yli 23.00 jos oon herännyt aikaisin ja koko päivän touhunnut.

Eikä tässäkään vielä kaikki. Olin myös tänään (keskiviikkona) Oulussa. Oli ne psykologiset testit siihen vakituiseen työpaikkaan liittyen, johon mä siis oon jotenkin ihmeellisesti onnistunut pääsemään 2 parhaan joukkoon. Koska VR ei ollut aikataulujensa puolesta kaveri ollenkaan, mä nukuin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä noin 3 tuntia ja könysin jakkupuvussa ja laittautuneena aamukuudelta junaan.

Oikeastaan nytkään ei olis aikaa valvoa ja tehdä tätä, koska huomenna pitää hoitaa yhden asiakkaan juttu heti aamusta ja olis parempi, jos mä voisin mennä just nyt (23.30) nukkumaan ja herätä aikaisin tekemään sen työn valmiiksi, koska sen pitää taas olla huomenna vastapuolella ja mun tarttee itse katsoa se läpi ja sen jälkeen vielä neuvotella asiakkaan kanssa, ennen kuin sitä voi laittaa eteenpäin.


Mutta mutta, mä voin nukkua (ja harrastaa liikuntaa, joka on myös ollut tauolla perjantai-aamusta asti) sitten torstai-iltana ja viikonloppuna. Kirjoittelen tähän postaukseen nämä juhannusjutut ja teen sitten yhden postauksen, johon laitan polttarit ja reissupäivät.

Juhannuksena oli aivan mahtava sää ja mökillä oli kertakaikkisen ihanaa. Oli tosi leppoisaa ottaa aurinkoa laiturilla ja terassilla ja pelailla eri pelejä sukulaisteni kanssa. Ja sitten mä oon ihan tosi otettu siitä vaivan määrästä, mikä oli nähty mun ruokailujen eteen! Siellä oli ihan mahtavat ruuat (tosin, on siellä aina ennenkin ollut tosi hyvät ruuat) ja mut oli huomioitu joka ruualla, vaikka ei ois tarttenut, enkä ollut sitä pyytänyt/vaatinut. Jopa aamupalat! Mulle oli jugurttia ja marjoja <3 Ja kuten alla olevasta ruokapäiväkirjasta huomaatte, syötyjen ruokien lista on nyt olennaisesti pitempi, kuin mitä mun normaalit "kolme riviä per päivä"-ruokapäiväkirjat. Niin oli maukasta ja hyvää, että oksat pois.

Lisäksi sain vielä mahtavan idean omaan arkeenkin sovellettavaksi. Nimittäin uuniin foliossa nyytti ja sinne sisälle sitten kasviksia (esim. sipuli, kesäkurpitsa, porkkana) ja sekaan tuorejuustoa. Nam! Noinkin yksinkertainen juttu, noin hyvänmakuista. Miksen mä ole itse keksinyt aiemmin? :D

Ruuat siis:

Torstai (kotona)
- ei aamupalaa
- lounas: kreikkalaista salaattia ja lohirulla
- iltapala: kirsikoita

Perjantai (saaressa, lukuunottamatta aamupalaa)
- aamupala: vadelmia, partista ja 1 tl kookosöljyä
- lounas: lohta, silliä, uunissa olleita sipulia, kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Jälkiruuaksi hedelmäsalaattia.
- välipala: cashew-pähkinöitä määrä x
- iltapala: 1 makkara, kasvisnyytti (sipulia, kesäkurpitsaa, porkkanaa), kreikkalaista salaattia, 4 gluteenitonta lättyä (kyllä sitä nyt juhannuksena...)

Lauantai (saaressa)
- aamupala: mansikoita, mustikoita, valio A+ täyteläistä luonnonjugurttia
- lounas: lihaa (oiskohan se ollut joku ulkofile tms. Kuitenkin joku pitkä pötkylä josta oli leikattu sellaisia pieniä siivuja), kastiketta, kreikkalaista salaattia, silliä ja jälkiruuaksi mansikkarahkaa (taas oli osoitettu vaivannäköä, mulle oli tehty omaan astiaan oma satsi, jossa ei ollut ollenkaan lisättyä sokeria)
- iltapala: 1 pieni ahven, 1 makkara, lämpimiä kasviksia, 3 gluteenitonta lättyä

Sunnuntai (saaressa, lukuunottamatta iltapalaa)
- aamupala: mansikoita, mustikoita, valio A+ täyteläistä luonnonjugurttia
- lounas: kanaa, jauhelihaa, salaattia, fetaa, oliiveja, ananasta, salsaa (eli muut söi tortilloja, mä vain sisällön :D), jälkiruuaksi hedelmäsalaattia
- iltapala: valkohomejuustoa

Ja tattadaa... karppiruokia kun enimmäkseen olivat, niin vaikka mä söin itseni joka päivä kahdesti aivan palloksi, niin että vatsaan sattui, niin mulle tuli varsinaisesta juhannuksesta plussaa vain 400 g. Ja nekin oli jo tiistaina poissa, olivat varmaan lättyjen hiilareiden kerryttämiä nesteitä.

Kuitenkin, kun siellä oli taustalla herkutellen mennyt alkuviikko ja loppuviikko ilman liikuntaa, niin juhannusviikon saldoksi tuli lopulta + 1,4 kg. Mutta painotan nyt, että suurin osa siitä oli omaa syytä sen alkuviikon takia ja mun ruokailut saaressa oli huomioitu setäni vaimon toimesta niin erinomaisen hyvin, etten olisi voinut parempaa toivoa :)

Niin joo! Ihan pakko kertoa. Mä ostin silloin viime viikon maanantaina body shopista tällaista vartalosuihketta. Sen pitäis tuoksua kirsikankukilta, mutta koska en tiedä miltä kirsikankukka tuoksuu, totean vain, että hyvältä kukkaiselta tuoksuu. Tämä on siis oikeastaan kevyesti hajustettu vartalo-öljy. Tai vartalosuihke, mikä lie. Eli täydellinen sikäli, että tuota tulee laitettua paljon helpommin ja useammin kuin varsinaista kosteusvoidetta, koska tuo on tosi kevyttä ja ei tahmaa vaatteita. Mutta parasta tässä on: HYTTYSET EI SYÖ NIISTÄ KOHDISTA, MISSÄ TÄTÄ ON! Testasin tämän vahingossa saaressa. Laitoin tuota alunperin, kun ajattelin, että iho kaipaa kosteutta auringonoton jäljiltä/aikana ja sivureaktio oli, että hyttyset ei syöny mua. Olinkin varmaan ainoa, jota ne ei syöneet. Paitsi yhden kerran housun läpi (housuissa ei luonnollisestikaan ollut tuota öljyä) ja kerran jalkapohjasta (myöskään sitä en ollut öljynnyt). Eli aivan mahtavaa! Käytännössä tuote, joka tuoksuu hyvältä (käy osittain jopa hajuvedestä), kosteuttaa ihoa ja pitää hyttyset loitolla.

Sellainen juhannus siis. Toivottavasti teilläkin oli laatuaikaa :) Nyt mä voisin harkita sitä nukkumista, niin jaksaa tehdä aamulla töitä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti