perjantai 29. kesäkuuta 2012

Päivät 99-101, polttarit ja matkustelua

Maanantaina osallistuin ensimmäistä kertaa elämässäni polttareihin ja sattuipa vielä niin, että ne olivat vielä minun itseni järkkäämät. Tuli vähän puskista, että homma napsahti mulle, joten oon tosi tyytyväinen, että vähän yli viikon järkkäilyajalla onnistuin kasaamaan kokoon edes jotakin, mitä morsian voi muistella myöhemmin. 

Oli ihan suunnatonta tuskaa olla hiljaa asiasta sekä täällä blogin puolella, että facebookissa, koska morsian seuraa silloin tällöin molempia. Facebook on kyllä kätevä. Pystyin sitä kautta lähettämään viestejä morsiammen kavereille, joita itse en entuudestaan tuntenut, eikä tarvinnut tehdä liian paljastavia kysymyksiä morsiammelle :) 

Polttaripäivä alkoi sillä, että puettiin morsian keijuksi ja vannotettiin hänellä polttarivala, jossa hän joutui vannomaan muun muassa olemaan perumatta meidän kutsujamme ja olemaan kohdistamatta meihin oikeustoimia. Sen jälkeen sitten side silmille ja autolla kohti islanninhevos-vaellus tallia, josta olin saanut varattua meille polttaripaketin. Aivan upeaa palvelua, edulliset hinnat (16 € per henkilö) ja mahtavat puitteet. Kyseisen firman nettisivut löytyvät täältä: www.cavalon.fi ja suosittelen kyllä lämpimästi polttariohjelmaksi, jos yhtään arvelette, että morsian saattaisi pitää ratsastamisesta.

Mulle tuo ohjelma oli erityisen kiva, koska mä en ollut koskaan elämässäni ratsastanut. Oli kuitenkin tosi kiva kokemus, voisin joskus mennä uudestaankin. Tuohon sisältyi siis se, että ensin vähän harjailtiin ja huollettiin hevosia, sitten vähän aikaa harjoitusta kentällä ja lopuksi noin puolen tunnin verran ratsastusta maastossa. Ja onnistui siis hyvin tällaiselta täysin kokemattomaltakin. Oli ollut mun valinta, että me puuhasteltiin hevosten kanssa ennen varsinaista ratsastusta, tän ois myös saanut siten, että suoraan vain ratsaille. 

Ratsastuksen jälkeen muut korkkasivat sitten ensimmäiset alkoholinsa, minä ajoin siinä vaiheessa vielä autoa, joten olin ilman. Ajoimme pienen mutkan siellä saaristomaisemissa ja suuntasimme sitten kaupunkiin, jossa morsiammen piti tehdä muutamia tehtäviä mm. ratsastaa hyljepatsaalla ja juoda karmean makuinen drinkki (koska avioliitto ei ole aina ruusuilla tanssimista, ja mä en viitsinyt laittaa häntä istumaan havujen päällä morsiussaunassa :D ). Lopulta suuntasimme veljeni kaverin mökille saunomaan ja grillaamaan. 

 

Kyseisellä mökillä on aivan mielettömän upealla paikalla meren rannalla kalliolla sauna ja PALJU! Se vähän sotki suunnitelmia. Nimittäin siksi, että siellä paljussa olisi voinut olla tuntikausia. Miettikää sellainen yli 30 asteinen vesi kaulaan asti ja esteetön näkymä merelle. Lisäksi sattui niin, että meillä natsasi sen toisen morsiammen kaverin kanssa aika hyvin yhteen ja me oltais varmaan voitu istua siellä juttelemassa maailmanloppuun asti. 


Jossain vaiheessa kuitenkin revittiin itsemme irti sieltä ja suunnattiin tekemään ruokaa ja loppu ilta menikin sitten syödessä, juodessa, jutellessa ja pelatessa erilaisia pelejä. Niin ja hypittiin me vähän jättitrampoliinillakin! Sekin oli mulle ihanaa, koska en ollut voinut hyppiä sellaisella sen jälkeen, kun mun jalka hajosi vuonna 2005. Nyt se oli tarpeeksi kuntoutunut, että uskalsin kokeilla ja hyvin sujui ja olin ihan onnessani. 


Oltiin varauduttu polttareihin enemmällä ohjelmalla sen mökin osalta, mutta loppujen lopuksi käytimme aika paljon aikaa vain jutteluun (enimmäkseen paljussa ja saunassa istuen). En sitten ottanut paineita ohjelman seuraamisesta, pääasia oli, että kaikki vaikuttivat viihtyvän.

Mun täytyy sanoa, että uskomattoman moni asia loksahti kohdalleen noiden polttareiden osalta. Ja vaikka mä olin se joka järkkäsi, en olisi pystynyt tähän ilman muiden apua. Sen islanninhevostallin omistaa mun ystäväni äiti, joka tosi ystävällisesti suostui ottamaan meidät hevosten vapaapäivänä, kun selitin poikkeustilanteemme. Muuten vapaita aikoja olisi ollut vasta heinäkuulla. Sillä upealla mökillä saimme olla ilmaiseksi, joten iso kiitos kuuluu myös veljeni ystävälle. 

Veljelleni suunnattoman iso kiitos, kun hän lämmitti meille saunan ja paljun ja otti vielä siinä vaiheessa auton, ku me tultiin mökille, joten mä pystyin myös juomaan alkoholia mökillä, kun ei tarvinut ajaa takaisin. Veli myös tuli hakemaan hyvin myöhään illalla pois suurimman osan mun tavaroista, kun me jäätiin vielä sinne ja tultiin lopulta keskellä yötä kotiin sulhasen kyydillä. (toivottavasti muuten ystäväni tajuaa, miten upea sulhanen hänellä on! Sulhanen nimittäin haki meidät siinä kahden jälkeen ja hänen piti aamulla töihin seitsemäksi. Se jos mikä on uhrautumista kumppanin onnen eteen.) 

Sitten on tietysti äiti, jolta mä sain auton käyttöön koko päiväksi ja myös sähkögrillin ja kumisaappaat morsiamelle ratsastamista varten. Ja äiti vielä pesikin sen grillin käytön jäljiltä, kun mä huitelin maita ja mantuja tiistain ja keskiviikon. Meillä on tosi epäitsekäs äiti :) Odottelen kovasti sitä hetkeä, että voin alkaa "antamaan takaisin" :D 

Tuollainen polttaripäivä on niin erityislaatuinen tilanne, että silloin ei lasketa. Ja niinpä minäkään en nipistellyt ruuissa tai laskenut juomani alkoholin määrää. Tää jälkimmäinen kostautui tosin ikävänä krapulana ja oli vähemmän häävi ajomatka Ouluun 5 tunnin unilla seuraavan päivän aamuna. Oli itseasiassa niin mainio olo aamulla, että pystyin syömään vain omenan ja sitten pitikin pysähtyä nälissään jo Raahessa ja syödä hamppari. 


Oulussa sitten ensin etsittiin veljelle hyllyä tuloksetta, käytiin tsekkaamassa, että hänen kämppänsä on kunnossa ja mä sain elintärkeän buranan ja suunnattiin kaupungille. Kaupungilla ensimmäinen etappi oli Roberts coffee, koska kahvi tuntui järkevältä ajatukselta tälle zombielle. Sen jälkeen sitten pyörittiin mm. akateemisessa kirjakaupassa, stockmannilla ja muuten siinä keskustassa. Meni vähän käänteisesti, ku mä en ostanut mitään ja veli löysi muutamankin jutun. Yleensä mä oon meistä se shoppaaja. Puhumattakaan siitä, että kävelin ulos akateemisesta kirjakaupasta ostamatta sieltä mitään! Veli osti jotain Stephen Hawkinsin kirjoja, vaikuttivat mielenkiintoisilta, pitää itsekin lukea ne joskus. 

Kaupunkikierroksen jälkeen ku oltiin siirtymässä Raksilan subwayhin, niin mä järkkäsin siinä automatkalla itselleni ajan psykologille ja sovin sen näkemättä juna-aikatauluja. Virhe! Oli nimittäin oikein iloista, että juna lähti keskiviikkoaamuna kuudelta Ouluun, kun tapaaminen oli vasta puoli kahdeltatoista. Mä jouduin heräämään vähän neljän jälkeen. Hirveää. Etenkin kun jahkailin haastatteluasuani varmaan yhteen yöllä. Mulla on tällä hetkellä ongelmana, että oon pikkaisen liian pieni yhteen jakkupukuun ja pikkaisen liian iso toiseen. Yritin epätoivoisesti päättää, kumpi niistä ei-istuvista antaisi paremman vaikutelman :D 

Oulussa olin siis kolme tuntia liian aikaisin ja tassuttelin sitten ensimmäiseksi tarkastamaan missä on tapaamispaikka ja luikin sitten Oulun maakuntakirjastoon lukemaan lehtiä luppoajaksi. 

Ennen haastattelua nappasin taas salaatin subwayssa ja silti siinä vaiheessa, ku mä olin asemalla odottelemassa junaa, mä mietin, että ostaisko jotain ärrältä. Mietin sitä myös junassa, että hakisko ravintolavaunusta jotain. Mutta kummankin kohdalla tulin tulokseen, että ei mulla varmaan oikeasti oo nälkä vaan se on vaan tottumus jos on liikaa aikaa hengata asemalla tai junassa. Lisäksi kummastakaan ei varmaan olisi saanut karppivaihtoehtoja. No vettä olisi tietysti voinut ostaa, mutta mulla oli kyllä vettä mukana omasta hanastakin. Lopulta kantava voima oli, että tiesin kotona olevan kirsikoita polttareiden jäljiltä jääkaapissa. Napsinkin ne sitten heti pois kuljeksimasta, kun pääsin kotiin :D 

Näin matkustuspäivien osalta on todettava, että luojan kiitos subway on olemassa. Sen salaatin syö mielellään, se on hyvää ja ei pilaa karppausjuttuja mitenkään. Nytkin paino oli tänä aamuna alempi kuin 8 päivään ja sen perusteella, että iltapaino oli tänään tasan -11 kiloa lähtötilanteeseen nähden, saattaa huomisaamuna odottaa uusi ennätys ja saan siirtää tuon kanitickerin siihen -11 kilon kohdalle :) 

Viime viikon herkutteluista, juhannuksesta ja polttareista johtuvat vauriot siis täysin korjattu. On tää karppaus vaan kiitollista touhua. Ennen se meni suunnilleen niin, että minkä parissa päivässä lihoit, sitä jouduit sulattelemaan kaksi viikkoa.

Niin joo, ne ruuat vois tietysti olla ihan hyvä raportoida...

Maanantai (polttaripäivä)
- aamupala: 2 omenaa kuorineen
- lounas: lohirulla, kreikkalaista salaattia
- iltapala: kanaa, kreikkalaista salaattia, kirsikoita, 3 pientä cupcakea, tummaa suklaata, 2 lasillista kuohuviiniä, x määrä drinkkejä, joissa oli light-greippilimsaa ja jotain mansikkarommi-juttua. (siis tätä ja suosittelen lämpimästi, on tosi hyvää)

Tiistai (Oulussa veljen kanssa)
- aamupala: 1 omena kuorineen
- lounas: jättikerroshamppari Rollsissa ja 0,4 dl jaffa
- välipala: robert's mocha, macaron leivos
- iltapala: subwayn kanateriyaki-salaatti (tosin, voiko tätä sanoa iltapalaksi, jos söin tän neljältä päivällä?)

Keskiviikko (Oulussa psykologisissa testeissä)
- aamupala: vadelmia, partista (oikee nimi tälle olis kyllä yöpala...)
- aamupala nro 2: omena kuorineen (junassa just ennen Oulua)
- lounas: subwayn kanateriyaki-salaatti
- välipala: kirsikoita
- iltapala: pala leipäjuustoa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti